Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Technické parametry

Kia cee'd 1.0 T-GDI

Motor: zážehový přeplňovaný tříválec
Objem: 998 ccm
Výkon: 88,3 kW (120 k)
Toč. moment: 171,1 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 11,1 s
Max. rychlost: 190 km/h
Komb. spotřeba: 4,9 l / 100 km
Rozměry: 4310 x 1780 x 1470 mm
Cena: 464 980 korunvčetně DPH

V Žilině se vyrábí SUV Sportage nebo hatchback c'eed, který jsme měli příležitost otestovat. A právě při jízdách s faceliftovaným modelem mohl Ekonom nahlédnout i do útrob fabriky, která se stala v roce 2007 vůbec první, již tato korejská automobilka v Evropě otevřela.

Korejci do továrny investovali okolo 1,6 miliardy eur a je to cítit. Haly i po letech vypadají jako nové, jsou plné robotů a stovek lidí. Firma si zde dokonce vyrábí vlastní motory a samotná auta pak chrlí v raketovém tempu. Jenom za loňský rok vyprodukovala přes 320 tisíc aut, od zahájení výroby to už byly dva miliony kusů. Přitom na Slovensku, které je jinak poměrně malým automobilovým trhem, zůstává jen 1,6 procenta z vyrobených aut. Největší odběratelé jsou Rusko, Velká Británie, Španělsko, Německo nebo Itálie.

Právě kvůli většímu zájmu z Ruska je nejvyráběnějším modelem SUV Sportage, které tvoří 55 procent aktuální produkce továrny. Cee'd zaznamenává 36 procent a rodinná Venga zhruba 9 procent. Plány automobilky naznačují, že by se na výrobní linky v Žilině mohly dostat i další vozy.

Kia totiž plánuje zásadní modelovou ofenzivu, se kterou chce na evropském trhu bojovat snad nejen se svou sesterskou automobilkou Hyundai, ale i se silným koncernem Volkswagen. Jen v roce 2016 předvede pět nových modelů, od roku 2018 by to měly být další čtyři. Zdá se tedy, že Slovensko má dobře našlápnuto k tomu, aby se stalo automobilovou velmocí na světové úrovni.

Jsou to tři roky, co se ve velké továrně korejské automobilky v Žilině začala vyrábět druhá generace úspěšného hatchbacku Kia cee'd. V životě vozu to většinou znamená nárok na drobné, ale i větší úpravy. Těch se také nyní slovenský Korejec dočkal. Z hlediska vzhledu ale nejde o žádný výraznější skok, což je pochopitelné. Proměnily se hlavně tvary nárazníků a retuše se tu a tam dotkly interiéru. Zásadní novinkou je ale možnost zvolit si výbavu GT Line, která dodává i vozu s běžným motorem pod kapotou vzhled nejsilnější varianty cee'd GT.

Dá se tedy očekávat, že se na silnicích začnou pohybovat vzhledově "vymazlené" kousky. Poznat půjdou zejména podle speciálních hranatých mlhovek na spodní části nárazníku. K tomu dostanou pěkná litá kola nebo nějaký ten aerodynamický prvek.

Výbava GT Line se samozřejmě patřičnou měrou podepisuje i na interiéru. Už tak zdařile navržená kabina obdařená k řidiči nakloněnou přístrojovou deskou může být dozdobena umělou kůží, prošíváním, sportovním volantem nebo speciálními sedačkami Recaro. Jistě, v kombinaci třeba se základním naftovým motorem bude takto upravené auto působit trochu nepatřičně, ale proč si úpravou nedopřát třeba s některým z benzinových motorů.

Zásadnější změny se ovšem odehrály pod kapotou. V nabídce přibyly nové motory, včetně několik let očekávaného litrového tříválce s přeplňováním, který se nabízí ve dvou výkonnostních verzích. Konkurent povedeného EcoBoostu od Fordu nebo stejně koncipované jednotky Opelu byl v testovaném voze naladěn na výkon 120 koní. Spojen byl se šestistupňovou manuální převodovkou. Zajímavostí je, že ačkoliv není vybaven vyvažovacím hřídelem, do kabiny se ani při chodu na volnoběh nepřenáší větší množství vibrací známých ze starších tříválcových motorů.

Honba za ekologií vyžaduje snahu o co nejnižší spotřebu na úkor dynamiky. A tak třeba na rozdíl od zmiňovaného Fordu je u cee'du manuální převodovka naměřena na velmi dlouhé převody, a tím ještě podporuje lenivost tříválce v nízkých otáčkách. Než se ručička otáčkoměru dostane ze spodních čísel k hornímu okraji s červeným pásmem, uběhne velmi dlouhá doba. Jenže právě střední až vysoké otáčky jsou místem, kde by dynamické jízdy chtivý řidič měl svůj motor držet. Ten tady reaguje na plyn nejostřeji a umí také pobavit.

Litrový tříválec však do auta přináší ještě jedno pozitivum. Je lehký a díky tomu se řidič může těšit na dobré jízdní vlastnosti. Tužší tlumiče a méně zátěže na přídi znamenají, že cee'd ochotně mění směr. Nerozhodí ho ani výraznější nerovnosti na rozbitých krajnicích. Jediná výtka musí směřovat k řízení. To sice nabízí tři úrovně nastavení posilovače, ale zároveň přichází i se zbytečnou vůlí okolo středové polohy.

To na jistotě řidiči nepřidá a zejména při přesednutí z jiného vozu bude muset chvíli bojovat, než cee'd plně ovládne. Pak ho ale jízda bude těšit. I proto je možné prohlásit, že nová Kia cee'd se zejména díky motoru a výbavě GT Line podařila. Přestože je kvůli silnému marketingu společnosti Hyundai v Česku odsouzena hrát druhé housle za modelem i30, jde o nepřehlédnutelně stylovou volbu v kategorii jinak poměrně nudných hatchbacků nižší střední třídy.

Související