Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Jak na krizi středního věku? Když nepomůže milenka, zachrání to pořádný "bourák". Jaké je pak rozčarování, když čerstvého padesátníka chmury z přibývajících let opustí a své investované peníze chce vrátit do rodinného rozpočtu. Z více než dvou milionů korun, které hlava rodiny utratila za vysněné nové Porsche, se mu po několika letech vrátí sotva třetina.
Na tomto příkladu je vidět, že auta, která si lidé pořizují jako módní doplněk nebo pro zábavu, rozhodně nejsou držáky hodnoty. Nejlépe si svoji cenu drží právě automobily, které lidé nejvíc potřebují, ať už k práci nebo na cesty s rodinou. "Nejmenší pokles hodnoty tak dlouhodobě zaznamenávají vozy Škoda a Volkswagen," tvrdí Michal Fořt ze společnosti Leaseplan.
Nejen původ a poruchovost, ale i "hospodská moudra" určují to, za kolik se konkrétní opotřebený model bude dát prodat. "Hodnotu ojetého auta dělá samozřejmě mediální reklama, ale i to, co si o něm lidé povídají," říká soudní znalec v oboru oceňování motorových vozidel Zbyněk Hozák.
Která osobní auta si tedy i po letech drží vysokou hodnotu? Týdeník Ekonom se zaměřil na 20 v Česku nejprodávanějších modelů a jejich ceníky z roku 2012 porovnal s cenami, za které je nyní po třech letech odkoupí autobazar. Ze srovnání vzešlo pět "držáků" hodnoty a pět největších "propadáků", jejichž přehled najdete v novém Ekonomu č. 34.
Jako největší "držák" hodnoty ze srovnání týdeníku Ekonom vzešla překvapivě Dacia Duster. Ten, kdo si v roce 2012 koupil toto levné SUV, zaplatil podle tehdejších ceníků za model s benzinovým motorem 1,6 SCe o výkonu 77 kW ve druhém výbavovém stupni LS Cool 329 900 korun. Pokud by jej chtěl nyní prodat, vrátí se mu podle současných odhadovaných cen 257 tisíc korun, tedy téměř 80 procent původní ceny.
"Zní to až neuvěřitelně, nicméně Dacia skutečně zažívá znovuvzkříšení. Co vím od obchodníků, na model Duster se čeká i třeba čtyři měsíce," komentuje pro někoho možná překvapivý výsledek soudní znalec, který se zabývá oceňováním aut, Zbyněk Hozák.
- Který populární automobil podle srovnání Ekonomu v Česku nejvíce ztrácí na hodnotě?
- Jaké jsou další největší aktuální propadáky, z jejichž případného prodeje se vrátí jen zlomek ceny?
- A které modely skončily na dalších příčkách jakožto největší uchovatelé hodnoty?
Odpovědi na tyto otázky a mnohem více se dočtete v novém čísle týdeníku Ekonom, které vychází ve čtvrtek 20. srpna. Koupit si jej můžete i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu, iPhonu a tabletu Samsung.