Tento evergreen se ozývá vždy, když Škoda představí další generaci modelu Superb. Údajně tím "kanibalizuje" prodeje automobilů VW Passat. Posledně se dokonce spekulovalo, že Superb druhé generace vůbec nebude mít nástupce. A to v době, kdy vývoj třetí generace ve skutečnosti vstupoval do finále.
Představitelé mladoboleslavské společnosti obvykle oponují, že pravověrný německý, švýcarský či rakouský příznivec značky Volkswagen by ke škodovce nikdy nepřešel. Podle nich je Škoda alternativou zejména pro zákazníky, kteří si dříve kupovali vozy Renault, Peugeot či Fiat. Škodovky zároveň tvoří v současnosti jakousi hráz proti modelům korejských značek Hyundai a Kia.
Ani na ostatních trzích není vzájemné překrytí značek Škoda a VW nijak dramatické. Obě značky mají poněkud rozdílné cílové skupiny, tedy hlavně v případě, kdy je vůz značky Škoda svébytným dílem (nikoli tedy nějakým volkswagenem s jiným emblémem na kapotě). Což platí zejména v případě modelů Octavia, Rapid a Superb.
Na některých vzdálenějších a menších západoevropských trzích, jako je třeba Portugalsko či Irsko, ovšem může mezi koncernovými značkami docházet k větší substituci a prodejci volkswagenů tak mohou Škodu vnímat jako "vyzyvatele".
Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
Pro značku VW to nicméně není fatální problém. Navíc celý koncern nesmírně těží například z činnosti vývojového centra Škody, jehož technici často pracují také pro sesterské značky, i z tuzemské výroby motorů a převodovek.
Mladoboleslavská Škoda nicméně musí počítat s tím, že vedení Volkswagenu nebude chtít, aby česká značka nadále dramaticky posilovala v západní Evropě. Koncern si koneckonců Škodu původně vyhlédl především proto, aby pro něj obsadila trhy středoevropských a východoevropských zemí, které stále skýtají značný potenciál.
Rekordní prodeje vozů táhnou hlavně firmy. Na rodiny automobilky nemyslí - čtěte ZDE
Škoda 120 se v Itálii stala cenným historickým vozidlem. Smí vyrazit na silnice - čtěte ZDE
Zajímavou příležitostí do budoucna by mohla být také vzdálenější teritoria, kde má české zboží tradičně dobrý zvuk. Především Írán - ale také Vietnam, Korea, Izrael, Kuba nebo některé africké státy.
To ale nic nemění na tom, že pro české závody Škody zůstane zdaleka nejdůležitějším trhem Německo. Čas od času se tedy opět rozezní poplach, že Superb poškozuje prodeje vozů Passat, Octavia škodí Golfu a Fabia s Rapidem požírají Polo.
A budou o tom psát skoro všechny noviny (hlavně v létě, když se toho v automobilovém světě ve skutečnosti moc neděje, ale stránky je nutné něčím zaplnit).