Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.
Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.
"Jsem příjemně překvapený, jak dobře se nám daří pacienty v cizině nabírat, a to třeba i ve Spojených státech," říká Radek Špíšek, vědecký a výrobní ředitel Sotia. Původně měl obavy, že se zejména zahraniční kliniky budou dívat na Sotio s nedůvěrou. "Přece jen jsme neznámá biotechnologická společnost s omezenými zkušenostmi ze střední Evropy," upozorňuje Špíšek s tím, že firma z našeho regionu zřejmě nikdy studii takového rozsahu nedělala.
Další obavy vyplývaly z toho, že pacientů, kteří mohou být do studie zařazeni, je omezený počet. Farmaceutické firmy o vhodné pacienty de facto soupeří. "Je na lékařích, pro kterou studii se nakonec rozhodnou. Doufám, že je pro ně klíčová vědecká hodnota testovaného přístupu," říká profesor Špíšek. Proto jezdí po světě a snaží se nemocnicím vysvětlit, v čem je koncept jeho léčby nadějný. Samotní pacienti mají obvykle velký zájem se do studií zapojit.
Do třetí fáze klinického testování přípravku na rakovinu prostaty, která je poslední před vstupem na trh, bude Sotio pacienty nabírat ještě zhruba rok. Firma ve svým pražských laboratořích každému vyrobí preparát na míru. Zjednodušeně řečeno to probíhá tak, že pacientům odebere bílé krvinky a "proškolí" je, aby s rakovinou samy lépe bojovaly. Preparát se pak pacientům zhruba rok pravidelně podává.
Když se všechno povede, bude firma Sotio asi za čtyři roky schopna zažádat o registraci přípravku k uvedení na trh. Testovaná léčba se bude řadit mezi ty dražší. "Ale imunoterapie je dnes jedním z hlavních témat na největších onkologických kongresech. Jsem přesvědčen, že se stane vedle chirurgického přístupu, ozařování a chemoterapie další možností léčby rakoviny," říká Špíšek.
Obdobný přístup ve světě klinicky testují další tři nebo čtyři společnosti. "Výhodou Sotia je však přítomnost velmi silného a motivovaného finančního investora," naráží Radek Špíšek na Petra Kellnera. Jeho společnost PPF už prostřednictvím Sotia investovala do výzkumu a vývoje několik miliard. V praxi se projevuje tak, že Sotio jde kupředu mnohem rychleji než její konkurenti.
- Sotio nedávno koupilo dva francouzské konkurenty. Proč je nechce akvizicí zničit, jak to někdy dělají farmaceutické firmy?
- Proč Číňané věří protinádorové imunoterapii?
- A kdo všechno na případném úspěchu nové léčby vydělá?
Odpovědi najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Nový Ekonom si můžete objednat i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu, iPhonu a tabletu Samsung.