Ekonom přes SMS

Pošlete do úterý 22:00 SMS ve tvaru: EKONOM JMENO PRIJMENI ULICE CP OBEC PSC na číslo 90211 a časopis Ekonom Vám doručíme až domů. Více zde.

Cena SMS služby včetně doručení výtisku je 49 Kč vč. DPH. Službu technicky zajišťuje ATS Praha.

Znal jsem kdysi jednu italskou kněžnu. Pocházela z prastarého rodu, jehož majetek vzešel snad už z křížových výprav.

Vlastnila zámek a velké pozemky v Toskánsku, většinu roku však bydlela v obrovském římském bytě. Zaměstnávala početné služebnictvo, a pokud se chystala na nějakou významnou společenskou akci, přijela pro ni přepychová černá limuzína s řidičem v livreji.

Byla to však žena moderní. Jednou týdně si sama vařila, a to si i sama dojela do samoobsluhy pro nákup. Občas také vyrazila například do kina. K těmto cestám používala maličký bílý vůz značky Fiat 500. Stejný typ měl domovník, ale jeho bedlivě opečovávaný fiátek se na rozdíl od dvouválce paní kněžny blýskal, nevrzal, nekuckal a nebyl poškrábaný.

Pohádkově zámožná šlechtična v nejmenším a nejskromnějším evropském modelu je jistě extrém, ale na Západě zhruba od 60. let platí, že někteří nesmírně bohatí lidé jezdí relativně nenápadnými automobily.

Kdysi v tom hrála roli hlavně obava z přepadení a únosů, v posledních letech spíše skutečnost, že na majitele nejluxusnějších vozů se v rámci boje s daňovými úniky zaměřily veškeré orgány státní moci: Než řidič vozu značky Ferrari dojede z Říma do Florencie, hrozí mu, že ho postupně zastaví policie, četnictvo a ještě finanční stráž.

V Česku je to trochu jinak a do značné míry platí, že mezi společenským postavením a používaným automobilem tu funguje přímá úměra. Nicméně z rozsáhlé ankety týdeníku Ekonom vyplývá, že největší část českých podnikatelů a manažerů jezdí automobily značky Škoda.

Platí to zejména o šéfech menších a venkovských firem, ale na škodovky letos stoprocentně přechází kupříkladu i skupina ČEZ. Energetický gigant se zbavuje několika posledních vozů Audi a do konce roku bude i nejvyšší vedení jezdit Superby. Automobily s okřídleným šípem používá například také celé vedení České televize včetně generálního ředitele.

Za Škodou se seřadily značky VW, BMW, Audi a Mercedes. Pokud jde o jednotlivé manažerské modely, celkově vede Superb, ale v cenové kategorii nad 1,5 milionu korun je v současné době nejčastější volbou BMW X5.

Z průzkumu dále vyplynulo, že mladší čeští manažeři a podnikatelé, kteří si mohou sami libovolně vybírat, nejsou na rozdíl od svých starších kolegů příliš věrní jedné značce. Naproti tomu zvláště firmy v německém vlastnictví mívají pevně nastavenou politiku, která sice ředitelům garantuje přiměřený luxus, na druhou stranu jim však neumožňuje, aby si nárokovali jakýkoli vůz.


obalka Ekonom 2015 16- Jaké jsou nejrozšířenější značky manažerských aut v Česku?

- A které osobnosti českého byznysu vyhledávají luxusní svezení?

Podrobnou analýzu vozového parku českých manažerů přináší číslo 16 týdeníku Ekonom, které vyšlo 16. dubnaNový Ekonom si můžete objednat i přes SMS. V elektronické podobě je k dostání také na iPadu, iPhonu a tabletu Samsung.

Související