Vyplývá to ze závěrů průzkumu Francouzsko-české obchodní komory, která oslovila 200 malých a středních průmyslových firem.
Největší poptávka je po kvalifikovaných zaměstnancích se středním odborným vzděláním a vyučením. Třetině firem se nedaří nalézt vyučené zaměstnance, podle čtvrtiny je pak na trhu práce nedostatek absolventů středních odborných škol s maturitou.
Čerstvé absolventy zaměstnávají celkem tři čtvrtiny dotázaných firem. Čtvrtina čerstvé absolventy nezaměstnává a to nejen kvůli nedostatečné praxi, ale i nedostatku zájmu absolventů o nabízenou práci. Čerstvým absolventům mimo jiné často chybí i sociální dovednosti, flexibilita či znalost cizích jazyků. Nejčastěji proto zaměstnávají odborníky s praxí 3 až 5 let. Průměrný věk nově přijímaných zaměstnanců je většinou v rozmezí 26 až 35 let, zatímco v případě stávajících zaměstnanců 36 až 45 let.
Mezi nejčastěji žádané profese s nedostatkem absolventů patří zámečníci, svářeči, obráběči kovů, zedníci a elektrikáři.
Firmy nečekají, že by se v příštích pěti až deseti letech situace zlepšila. Hlavním důvodem je obecný nezájem mladých lidí o studium technických oborů, o čemž je přesvědčena více než polovina respondentů. Téměř třetina vidí příčinu v tom, že již nyní řemeslo chybí na trhu práce a 14 % hledá důvod v nedostatku a rušení odborných učilišť.
"Česká republika patří historicky k zemím s vysokým podílem průmyslu na celkovém HDP. V posledních dvaceti letech dochází k postupnému poklesu zájmu o průmyslové profese a řemesla a přesunu mladší generace do oblasti služeb. Má-li si Česká republika dlouhodobě udržet vysokou konkurenceschopnost průmyslové výroby a nadále ji rozvíjet, je nutné usilovat o propagaci a popularizaci tradičních průmyslových profesí,“ komentuje v tiskové zprávě Francouzsko-české obchodní komory její předseda Constantin Kinský.
Současný neutěšený stav by podle účastníků průzkumu, tedy majitelů, ředitelů nebo jednatelů firem popřípadě osob, které zodpovídají za nábor a další vzdělávání nových zaměstnanců, mohl zlepšit stát - především lepší propagací technických oborů a jejich zatraktivněním. Zaměstnavatelé, kteří se s nedostatkem absolventů nesmířili, organizují vlastní doplňkové vzdělávací programy. V průzkumu se k takovým programům přihlásila pětina dotázaných společností.

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom




