Na severovýchodním okraji rakouské metropole, na ploše bývalého letiště o rozloze 240 hektarů, nyní vyrůstá "chytré" město pro dvacet tisíc lidí. Domy si tam budou potřebnou elektrickou energii vyrábět částečně samy pomocí solárních panelů, systém senzorů zase zvládne průběžně regulovat vytápění. V obří čtvrti vznikne také dvacet tisíc pracovních míst.
A v Aspernu myslí i na šetrnou dopravu. Její budoucí obyvatele chtějí dostat do sedel kol, případně elektrokol. Využijí k tomu sytém promyšlených pobídek.
Když ve Vídni postavíte nový byt, musí mít automaticky jednu garáž nebo stání pro auto. V Aspernu platí výjimka: Na jeden byt připadá pouze 0,7 míst v podzemních garážích. Ty navíc nejsou v suterénu každého bytového domu, ale budou společné třeba pro celý blok.
Pokud totiž člověk musí vyrazit pro auto přes ulici nebo ještě dál, mnohdy raději pojede do práce městskou dopravou. Nebo třeba na kole. A metrem je to z Aspernu do centra necelá půlhodina, ani cyklostezky nemají v nové čtvrti chybět.
"Chytré" město počítá se stáními pro bicykly v suterénu domů, každý byt v Aspernu by měl mít dokonce dvě místa pro kola. Kromě toho nebudou chybět ani venkovní obdoby garáží, do nichž lze kolo zamknout. Tyto zvláštní plechové boxy jsou už nyní třeba přímo u stanice metra.
Podívejte se, jak vypadá a bude vypadat vídeňská čtvrť Aspern:
Budoucí vídeňská čtvrť Aspern
Ve čtvrti se také rozjede systém sdílení kol a elektrokol. Dopravní prostředek si na jednom místě půjčíte a jinde ho vrátíte. Od roku 2015 budou moci ostatně obyvatelé celé Vídně používat takzvanou kartu mobility. Ta jim umožní neomezeně cestovat městskou hromadnou dopravu a zároveň za určitý poplatek využívat systém sdílení aut, kol nebo elektrokol.
Očekává se, že obyvatelé Aspernu budou využívat osobní auta jen pro 20 procent svých cest. Naproti tomu ve 40 procentech případů pojednou na kole a stejné množství cest si odbudou pěšky nebo městskou dopravou. Čtvrť bude díky malému automobilovému provozu poklidná a její obyvatelé, kteří většinou stráví celý den vysedáváním v kanceláři, se cestou do práce a z práce alespoň trochu protáhnou jízdou na bicyklu.
Je otázka, zda by se podobný sytém mohl prosadit i v některé pražské čtvrti. Prostor pro to máme. Třeba zástavba v Bubnech nebo na místě žižkovského nádraží bude vznikat de facto na zelené louce.