Zánik naší námořní flotily patří k nejsmutnějším privatizačním příběhům. Zároveň ukazuje drsnou pravdu, že nestačí odpovědně pracovat v podniku, který nese zisk.
Československá námořní plavba byla nesmírně zisková, a to i v tržních podmínkách po pádu monopolu zahraničního obchodu. Přesto flotila skončila v rukou privatizačního "pirátského nájezdníka", a už můžeme jen vzpomínat.
Například na to, že lodě a posádky plující pod československou vlajkou mívaly vynikající pověst. Provoz byl nejen vysoce profitabilní, ale také relativně bezpečný, lodě byly nadprůměrně uklizené a v přístavech na ně byla radost pohledět. Což ovšem souvisí s tím, že pro suchozemský národ je moře romantika a sloužit na plavidlech Československé námořní plavby představovalo v dobách socialismu jednu z mála možností, jak se podívat do světa a brát část platu v tvrdé měně.
V tom se poměry v zemích bez vlastního moře budou vždy lišit od těch přímořských. Pokud se někdo narodil v přístavu, jednoho dne mu třeba doma řeknou: "Ve škole to flákáš, fotbal ti taky moc nejde, tak půjdeš na námořníka!" Československá námořní plavba si naproti tomu mohla vybírat.
České a slovenské posádky stále ještě existují, jen slouží jiným. Čeští miliardáři se do obnovy národní flotily asi nepohrnou, protože začínat od nuly je těžké a individuální pokusy za dob první republiky nebyly příliš úspěšné.
Můžeme si tedy alespoň říkat, že vzduch je naše moře. Ovšem i České aerolinie se nám teď nějak ztrácejí před očima a počtem letadel začínají připomínat spíše aeroklub.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel



