V těchto případech totiž není vyžadováno splnění normy Euro VI.  Přísnější ekologická norma pro nová užitková vozidla vstoupila v platnost prvního ledna letošního roku. „Věděli jsme, že tuto otázku budeme dlouho řešit, a proto jsme se s některými evropskými zákazníky dohodli, že jim letos dodáme vozy vyrobené před koncem loňského roku,“ vysvětluje Petr Karásek, generální ředitel společnosti Tatra Trucks.

Vozů ze skladu firma takto letos prodala skoro sto. „U nákupů, které nejsou urgentní, jsme se naopak se zákazníky dohodli, že počkají do přelomu roku, kdy už bychom měli mít v nabídce i vůz podle Euro VI,“ doplňuje Karásek.


Klasické, vzduchem chlazené motory Tatra nejsou současné emisní požadavky prakticky schopné splnit. Kopřivnická automobilka sice už mnoho let nabízí rovněž vozidla s kapalinou chlazenými motory, a to především od firmy DAF, ale i ty má zatím k dispozici jen do úrovně Euro V. Jednání o dodávkách motorů DAF splňujících Euro VI nyní vrcholí. „Ladíme poslední detaily, dohoda by měla být uzavřena během léta,“ tvrdí ředitel Tatra Trucks.

Jedním z problémů, které novou dohodu komplikovaly, je servis. Tatra už totiž nechce pokračovat v praxi, kdy majitel tatrovky s motorem DAF musel jezdit na servis motoru do autorizované sítě DAF a na opravy vozidla do sítě Tatry.

Firma DAF už poskytla kopřivnickému výrobci motory pro výrobu prototypů nových aut. První prototypy právě vznikají ve vývojových dílnách. Dokončené mají být během prázdnin.

„Vůz splňující Euro VI se nebude lišit jen motorem, ale také elektroinstalací, rámem, pérováním a kabinou. Bude se sice stále jmenovat Phoenix, ale půjde o všestranně vyšší vývojový stupeň,“ upozorňuje ředitel Karásek.

Vzhledem k tomu, že Tatra nemůže svá letos vyráběná auta zatím nabízet běžným civilním zákazníkům v Evropské unii, vzrostl význam exportu. Jde zejména o Saudskou Arábii a Rusko. Tatra také vyváží desítky pojízdných podvozků do Brazílie; tato vozidla jsou po doplnění nástavbou reexportována na Dálný východ. Nejexotičtější letošní objednávka pochází z francouzské Nové Kaledonie.

Tatra se nyní účastní například srovnávacích zkoušek v rámci tendru kanadské armády na dodávku 1500 užitkových vozidel do těžkého terénu. Podmínkou je přenesení finální montáže za oceán s tím, že minimálně 50 procent hodnoty zakázky musí pocházet z Kanady.

Více v novém dvojčísle týdeníku Ekonom, které vychází ve čtvrtek 3. července.

Související