Byl to trochu zvláštní pocit. Montážní linka se totiž obvykle pohybuje dost rychle a zhruba každou minutu z ní jedno auto sjede. Náběh výroby nových modelů však vypadá úplně jinak. Na jednom pracovišti někdo něco zvolna udělá, načež vůz obestoupí skupina pracovníků a výsledek operace velice dlouze kontrolují a komentují.
Tempo se ovšem bude podstatně zrychlovat. Na plnou produkci se chce TPCA dostat letos v říjnu a do té doby přijme 700 nových pracovníků – pohříchu agenturních. TPCA by chtěla v příštím roce opět vyrobit zhruba 300 tisíc aut (loni jich už bylo jen přibližně 185 tisíc), ale zda se jí to podaří, bude záležet na celkovém vývoji evropského automobilového trhu a na tom, jak se zákazníkům nové modely zalíbí.
Protože v Kolíně vznikla TPCA a v bratislavském závodě Volkswagenu vyrábějí minivozy značek VW, Škoda a Seat, může občas vznikat dojem, že bývalé Československo je v tomto segmentu pupkem Evropy.
Realita je však poněkud odlišná. Evropskému trhu malých městských aut vévodí značka Fiat, která nabízí „retro“ model Fiat 500 (vyráběný v Polsku) a příbuzný moderně tvarovaný vůz Panda (nyní montovaný v Itálii).
V celkovém evropském žebříčku je Fiat 500 na prvním místě a Panda na druhém, italské značce tak letos patří přes 28 procent trhu s minivozy. Konstruktéři Fiatu mají přitom „v šuplíku“ ještě levnější model, který se měl vyrábět v Srbsku, ale hluboký propad evropského automobilového trhu tyto plány pozastavil.
Původní kolínská trojčata Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107 udržela v první čtvrtletí v součtu 14,7 procenta evropského trhu, přičemž nejúspěšnější Aygo obsadilo v žebříčku modelů sedmou příčku. Hlavní problém kolínských vozů v poslední době spočíval v krizi francouzského trhu, který je pro modely Peugeot a Citroën klíčový. A také v tom, že právě ve Francii čelí velké konkurenci značky Renault.
Model Renault Twingo měl v prvním kvartále na francouzském trhu minivozů podíl 31,1 procenta, zatímco Citroën C1 držel 9,1 procenta a Peugeot 107 měl 7,4 procenta.
Ve stejné době jako nová kolínská trojčata se začíná vyrábět i nové Twingo. Ale zatímco v případě vozů z TPCA došlo jen k evoluci, nové Twingo je revolučně nové – motor se přemístil dozadu. Nepůjde už tedy jen o souboj značek, ale také souboj koncepcí. Nicméně šance mají všichni.
Dokonce i ve Francii vykazuje automobilový trh známky oživení a v celé západní Evropě hrají minivozy mnohem větší roli, než by se ze zdejšího pohledu zdálo. Vyplývá to jednak z odlišných spotřebitelských zvyklostí, ale také z toho, že mezi západoevropskými státy není jediný, který by nějak nezvýhodňoval vozy s nízkou spotřebou a emisemi.
Nová auta z TPCA jsou více česká, říká šéf automobilky Kenta Koide ve velkém rozhovoru, který najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu, tabletu Samsung a dalších zařízeních se systémem Android.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Petr Korbel



