V minulosti patřila dvouletá záruka za vady při koupi zboží v obchodě k nejvýznamnějším prvkům ochrany spotřebitele. S účinností nové právní úpravy se však začaly objevovat názory zpochybňující přenesení zákonné záruky ve stejném rozsahu do nového občanského zákoníku.
Nejasnosti vnesla změna ustanovení, kde se záruka za vady, resp. nově zákonná odpovědnost z vadného plnění, upravuje. Původně byl totiž kupující oprávněn uplatnit u prodávajícího práva z vady, která se u spotřebního zboží projevila během 24 měsíců od převzetí. Nový občanský zákoník však namísto slova "projeví" používá výraz "vyskytne". Určitý významový rozdíl těchto slov tak někdy vede k názoru, že se záruka nově vztahuje jen na vady, které zboží mělo již při zakoupení, nikoli na výrobky pokažené až v průběhu dvouleté záruční doby. Taková obava však podle našeho názoru není namístě. Navíc i z dalších souvisejících ustanovení vyplývá, že spotřebitelé o obecnou dvouletou záruční dobu nepřicházejí. Obdobně se k této záležitosti staví i ministerstvo spravedlnosti.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 40 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později