Bohužel v Česku to tak úplně neplatí. Možná pod vlivem minulého socialistického režimu chtějí být lidé hlavně zaměstnáni. Na druhou stranu na to, že tradice soukromého podnikání byla u nás na čtyřicet let přerušena, není stav podnikání úplně špatný.

Jak se ale k podnikání staví mladá generace, řekněme lidé do 25 let? Nejčastěji slýchám, že se jim moc podnikat nechce, že by chtěli být zajištěni a nechtějí nést odpovědnost. Takový názor převládá dokonce i mezi specialisty. Na sociální síti LinkedIn zaměřené na hledání práce běží ve skupině manažerů a poradců diskuse nazvaná "Mladí Češi nechtějí podnikat". Impulzem pro její vznik byly výsledky průzkumu mapujícího postoj mladých k rozjetí vlastního byznysu.

Moje čerstvé zkušenosti se studenty ale naštěstí svědčí o opaku. V poslední době jsem několikrát přednášel na Provozně ekonomické fakultě České zemědělské univerzity o managementu, podnikání a strategickém řízení. Při diskusích v závěru přednášek jsem se vždy zajímal, zda někdo ze studentů uvažuje o vlastním podnikání. A byl jsem příjemně překvapen. Zvažuje to možná polovina oslovených studentů.

Takže jak to vlastně je? Máme se obávat o budoucnost podnikání v Čechách? Osobně jsem mírným optimistou. Podnikání asi nebude většinovou činností a podnikatelé u nás nebudou tvořit většinu, ale stále se budou rodit noví živnostníci a podnikatelé. Navíc podle toho, jak mohu sledovat studenty - jejich otázky, postoje a způsob myšlení -, možná nám mnozí z nich ještě pěkně zatopí. Budou pro nás jednou silnou konkurencí, a to je dobře.

 

Radomil Bábek
generální ředitel firmy Everesta, která radí v oblasti evropských dotací

 

Související