Ze Sodomkovy společnosti sice vyrostla úspěšná Karosa (dnes Iveco Czech Republic), ale její někdejší šéf, od jehož narození letos uplyne 110 let, v ní už působit nesměl. Místo toho musel za každého počasí dojíždět za prací v "hadrovém" velorexu z Vysokého Mýta do severočeské automobilky Liaz. Zničil si tak zdraví a zemřel jen pár týdnů po odchodu do důchodu.

 

Nicméně ve třicátých letech ještě byly pýchou firmy, kterou od roku 1930 z poloviny vlastnil Sodomka mladší, zakázkové karoserie osobních aut. V době velké hospodářské krize se tuzemský trh s běžnými automobily sice zhroutil, ale nejbohatší klientela ekonomické těžkosti příliš nepocítila a stále požadovala exkluzivní vozidla na zakázku.

 

Sodomkovy pohledné kabriolety přivážely četná ocenění z tehdy módních soutěží elegance, jež pořádala zahraniční i tuzemská lázeňská města. Poptávána byla okázalost, oblé a protáhlé linie. Auta měla připomínat vzducholoď či letadlo. Sodomka proto navrhoval aerodynamické karoserie inspirované tvarem kapky: sklápěl chladiče, protahoval blatníky a někdy i zakrýval kola.

 

Zatímco původně stavěl karoserie hlavně na podvozcích automobilek Praga či Laurin & Klement (respektive Škoda), ve třicátých letech spolupracoval zejména s Tatrou a firmami Walter, Jawa a Aero. Nechyběli však ani zákazníci, kteří chtěli karoserii z Vysokého Mýta namontovat na podvozky prestižních zahraničních značek jako například Lancia, Rolls-Royce či Bugatti.

 


 

 

obalka Ekonom 022014Celý životní příběh Josefa Sodomky najdete v aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Odpověď najdete v článku Učňák pro elitu aktuálním čísle týdeníku Ekonom. Přečíst si ho můžete i na iPadu a iPhonu, tabletu Samung a dalších zařízeních se systémem Android.

 

 

 

 

 

Související