Do jaké míry je součástí empirické ekonomie předpovídání budoucnosti? Je to ta křišťálová koule, která nám řekne, co se bude v následujících letech dít?

Velká část makroekonomie se skutečně věnuje předpovídání vývoje úrokových sazeb, HDP a podobně. Pro mě je to ale do určité míry nešťastné. Ekonomové totiž mají velmi silná omezení v tom, co jsou schopni předpovídat. Například předpovídání směnných kurzů je takřka nemožné. Přesto se to běžně děje. Potom mám někdy pocit, že veřejnost vnímá ekonomy jako věštce s křišťálovou koulí, kteří na tom nejsou lépe než meteorologové.

 

Co tedy je ekonomický výzkum, co si pod tím máme představit?

Je důležité představit si ekonomii asi tak z jedné pětiny jako obor, který se věnuje otázkám, které každý den slyšíme v televizi a v rozhlase. Asi ze čtyř pětin je to naprosto empirická práce zaměřená například na měření dopadů veřejných politik a hospodářských opatření. V posledních 50 letech se tento obor začal přibližovat ve svých postupech oborům, jako je třeba medicína. V medicíně jsme zvyklí na to, že se léky a jejich účinnost testují v klinických studiích. A v ekonomii se nám v poslední době podařilo vyvinout metody, jejichž pomocí zjišťujeme, které hospodářské, sociální a vzdělávací programy fungují.

 

Kde se takto strukturovaný výzkum - kdy empiricky studujete data a jste schopni statisticky prokázat, které metody fungují a které ne - využívá?

Především ve veřejné správě. Když se dělá nějaký technologický nebo inovační výzkum v přírodních vědách, tak se to většinou aplikuje v nějaké firmě. Předpokládá se, že někdo například koupí nějaký patent od Akademie věd. V sociálních a humanitních oborech je tím aplikovaným výstupem nějaké užitečné sdělení pro racionální řízení veřejné politiky. Jestli udělat reformu penzijního systému jedním, nebo druhým způsobem a podobně.

 

Jak to vypadá s poptávkou, je o váš výzkum zájem mezi politiky?

Tak to je, alespoň v České republice, smutnější část příběhu. V Německu už před 10 lety začaly rozsáhlé Hartzovy reformy, v rámci kterých se data, jež stát sbírá o nezaměstnaných anebo o inovačních podporách pro podniky a podobně, musejí v anonymizované podobě nabízet akademické sféře. Zároveň si Německo, Nizozemsko a další země začaly zadávat studie, které ukazují, co by se například stalo, kdyby nějaký rekvalifikační program neexistoval. A tyto typy otázek někdy vedou k důležitým odpovědím. Německo vydává ročně kolem 15 miliard eur na aktivní politiku zaměstnanosti. Výzkum v rámci Hartzových reforem ukázal, že zhruba třetina těchto programů nikomu nepomáhá.

 

To jsou evidentní úspory řádově v miliardách eur. Proč se tyto výzkumy u nás nevyužívají?

Politici se možná bojí, že se přijde na to, že věci nefungují. Taková obava je ale falešná. V Česku máme ještě jeden specifický důvod, a tím je absence zákona o veřejné službě. Tři roky jsem vedl jeden velký projekt. A za tu dobu nás dozorovalo šest náměstků ministra školství a bezpočet šéfů sekce.

 

Poslechněte si celý rozhovor:

Studio ZetProjekt Alter Eko byl připraven ve spolupráci se Studiem Zet rádia BBC.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-61523020-alter-eko-ekonomove-opravdu-nejsou-vestci-podobaji-se-spis-vyrobcum-leku