Ke klíčovým důvodům jejího úspěchu patří, že si našla obor, kam se asijští konkurenti nehrnou – luxusní africké bavlněné tkaniny, jejichž výroba je velmi pracná a drahá. Nosit šaty z brokátu si může dovolit tak pět procent africké populace.

 

Do Broumova jezdím často, a vždy si kladu otázku, jak dlouho to ještě vydrží. Protože také v Evropě bývalo období, kdy bohatí utráceli hodně peněz za látky, šili u švadlen a krejčích, ale dnes všichni nosí džíny a bohatství se pozná spíše podle auta či hodinek. Navíc si vzpomínám, že tato nejistota kdysi trápila i lidi z Broumova: co když si bohatí Afričané jednoho dne obléknou globální trička z Pákistánu a bude konec brokátu?

 

Generální ředitel Josef Novák však tvrdí, že porovnávat africký civilizační okruh s evropským či americkým není správné. Skutečný vývoj byl v uplynulých dvaceti letech právě opačný. V subsaharské Africe existují určitá pravidla odívání, jež souvisejí s náboženstvím. Muslimové se nemohou odívat jakkoli, což neplatí jen pro ženy, ale také pro muže. Tamní společenství jsou navíc velmi konzervativní. Chtějí si zachovávat identitu, a to i prostřednictvím obleků. Nevadí jim ani to, že jde o látku z Evropy: bílý brokát je mnohdy v Africe barven, a tak jej považují za lokální produkt. Popularita tohoto materiálu zatím ustavičně narůstá. Posouvá se od svátečních příležitostí ke každodennímu nošení, a také dochází k rozšiřování teritorií, kde se nosí.

 

Druhá otázka, která dnes každého napadne, souvisí s vírou a událostmi v Sýrii, Egyptě či Iráku. Má obchod s mohamedánskými státy budoucnost? Takzvané africké tkaniny však nejsou spojené výhradně s islámem. Například v Nigérii či na jihu Pobřeží Slonoviny žijí křesťanské komunity, které využívají obdobné materiály, a totéž platí pro obyvatele vyznávající animistická náboženství. Obchodní partneři Veby jsou podle jejího generálního ředitele zbožní, ale současně velice pracovití a mírumilovní. Chtějí dělat byznys, a byznys, pokud nejde o obchod se zbraněmi, potřebuje klid a mír. Kéž by to tam tak zůstalo, a nejen kvůli jedné české textilce.

 


 

obalka ekonom 262013- Jak na broumovskou textilku dopadají současné nepokoje v Egyptě?

- Jak tvrdá je v Africe konkurence čínských výrobců?

- A jak se daří českému výrobci expandovat na Blízký východ?

Rozhovor s šéfem společnosti Veba Broumov Josefem Novákem najdete v novém čísle týdeníku Ekonom. Nový Ekonom si můžete přečíst i na iPadu a iPhonu nebo na zařízení se systémem Android.

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-60617160-korbel-na-cestach-tajemstvi-africkeho-uspechu-jedne-ceske-textilky