Pět minut chvály úspěchů minulého týdne na začátku každé porady. Usměvavý ranní pozdrav při příchodu do práce. Plácnutí si s kolegy při každém úspěšně dokončeném úkolu. Anebo donesení šálku kávy ne zrovna nejoblíbenějšímu kolegovi pro zlepšení atmosféry v kanceláři.
Tyto zdánlivé maličkosti jsou jen příkladem receptů, které mají podle odborníků na budování "šťastného pracoviště" pomoci dosáhnout firmě úspěchů. V dnešní době už totiž není v kurzu honba za co nejvyššími zisky nebo maximální spokojeností zákazníků. Stále více firem včetně globálních hráčů typu IBM nebo Hewlett-Packard se snaží dosáhnout maximálního štěstí svých zaměstnanců.
Jedním z propagátorů této myšlenky je dánský konzultant Alexander Kjerulf, který sám svoji funkci nazývá "Chief Happiness Officer", tedy ředitel štěstí. Tvrdí, že je v zájmu každé firmy udržovat zaměstnance šťastné. "Čím je pracovník šťastnější, tím lepší výkony odvádí," tvrdí Kjerulf, který firmám jako HP nebo IBM radí, jak štěstí zaměstnanců dosáhnout.
1. Dánsko
2. Norsko
3. Rakousko
4. Nizozemsko
5. Švýcarsko
6. Austrálie
7. Kanada
8. Finsko
9. Izrael
10. Švédsko
Zdroj: OECD Better Life Index 2012
Ve svém přístupu zachází dokonce tak daleko, že navrhuje soukromým společnostem překopat jejich dosavadní žebříček hodnot. "Mnoho firem se drží pravidla, že na prvním místě je zákazník. Případně firemní hospodářské výsledky. To je ale špatně. Na prvním místě by mělo stát štěstí zaměstnanců," konstatoval Kjerulf na European Investment Conference pořádané společností CFA Institute v polovině října v Praze. Mediálním partnerem akce byl i týdeník Ekonom. (Více viz rozhovor)
Jak "naočkovat" lidem pocit štěstí v době krize? Jaké recepty na zvýšení spokojenosti na pracovišti fungují? Lze HDP nahradit Hrubým domácím štěstím?
VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 1. LISTOPADU.
NAVÍC V NĚM NAJDETE I ROZHOVOR S ALEXANDEREM KJERULFEM, CHIEF HAPPINESS OFFICEREM.