Kancelář Eduarda Míky je extravagantní. Malé místnosti se dvěma stolky, bílou skříní a replikou obrazu Jacksona Pollocka dominují tři velké počítačové monitory.
"Potřeboval bych ještě čtvrtou obrazovku. Když pracuji, tak na jednom monitoru mám otevřený dokument, na druhém k němu píšu připomínky, na třetím si hledám informace na internetu. Na čtvrtém bych potřeboval, aby mi běžel trvale monitoring, co se děje ve firmě," vysvětluje Míka, soukromý investor a technický ředitel internetové společnosti Mall.cz, respektive mateřského Netretail Holdingu.
Většinový podíl v něm na jaře koupila za několik miliard korun jihoafrická mediální skupina Naspers. Ačkoli Míka bude dál ve společnosti působit, rád by se nyní začal rozhlížet i po novém cíli své další investice.
Jaký bude váš další pracovní osud v Mall.cz?
Ponechal jsem si určitý akciový podíl a jsem i nadále členem správní rady holdingu. Takže v určité formě budu dál ve firmě působit, protože má mimořádný potenciál a s využitím synergií, které nabízí skupina Naspers, ještě větší než dříve. Ta transakce nepředstavuje konec filmu, to byla jen jedna epizoda seriálu, který bude ještě pokračovat.
Proč jste se k prodeji rozhodli?
Už nejsme v 19. století, kdy se firma budovala kvůli tomu, aby se pak mohla dědit z generace na generaci. Z firem se stalo zboží. Od začátku budování firmy musí podnikatel přemýšlet, kdo bude její kupec a jak ji ve finále zabalit s růžovou mašlí a prodat.
Firmy se dnes nezakládají se záměrem, že jejich majitelé zbohatnou na prodeji zboží nebo služeb, ale celého podniku?
Skutečně zbohatnout se dá jen tak, že podnik prodáte. Rostoucí firma neprodukuje zisk, potřebuje neustále investovat do svého rozvoje a vždy bude potřebovat dodatečný kapitál. V Mall.cz třeba od loňska víme, že letos o Vánocích budeme expedovat kolem 50 tisíc kusů zboží denně. To znamená, že v předstihu musíme nalít obrovské peníze do logistických technologií. Ale faktury za ně nezaplatíme z toho byznysu o Vánocích. Financování růstu je hlavním problémem rostoucích firem. I Amazonu trvalo 10 let, než začal generovat zisk, a ještě o trochu déle, než začal generovat cash.
Právě před 10 lety jste vy investoval do Mallu.cz, z jakého důvodu?
Štěstí, možná trocha intuice a sázka na lidi, se kterými jsem si rozuměl a u kterých jsem měl pocit, že jsou výjimeční. Lidé jako Ondřej Fryc (zakladatel Mallu.cz - pozn. red.) by měli sloužit jako vzor pro další generace. Jestliže někdo dokáže z nuly vlastním úsilím, za vlastní peníze a s tou spoustou rizika vybudovat něco, co má mnohamiliardovou hodnotu, pak by mu měl být věnován velký prostor v médiích a politici by měli takovým lidem naslouchat a nechat si radit, co by měli udělat, aby takových úspěšných lidí bylo v ekonomice více. Lidí, kteří vytvářejí nové hodnoty a nezbohatnou na státních zakázkách nebo na jiné formě přerozdělování toho, co vybudoval někdo jiný.
Setkal jste se někdy s korupcí?
Ano, a moje neochota hrát podle místních pravidel mne asi v minulosti připravila o nějaké zakázky. Ale nebudu jmenovat. Neuplácím.
V čem přesně spočívala náplň vaší práce pro Mall.cz?
Jsem soukromý investor, a pokud někde pracuji, tak jako "dobrovolník", abych podpořil svoji investici. S Mall.cz mám uzavřenou smlouvu na symbolický vedlejší pracovní poměr na pár hodin týdně. V roce 2006 jsem si vzal na starost procesy a technologie s tím, že to bude jen na přechodnou dobu, a jelikož mě to začalo bavit, tak jsem u toho dodnes.
Investoval by Eduard Míka do Evropské unie? Připadá si jako bohatý člověk? Kdy přestal býti idiotem? Proč nemá rád Facebook?
VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 20. ZÁŘÍ.