Reakce ministerstva financí na článek „Kalousek zahajuje likvidaci neplatičů DPH“, publikovaný v Ekonomu č. 36/2012 (materiál najdete ZDE):

Již název článku „ekonomická likvidace“ neplatičů DPH a i článek sám navozuje dojem, že se Ministerstvo financí vydává cestou, při které se všemi možnými prostředky snaží dosáhnout svého cíle, bez ohledu na použité prostředky či zvážení negativních důsledků. Za zavedením institutu nespolehlivého plátce je především snaha o zákonnou eliminaci subjektů, které takzvaně obchodují s daní z přidané hodnoty („DPH“). Jednoduše řečeno, chceme potrestat ty plátce DPH, kteří byli založeni pouze za účelem daňových podvodů.

Slušní ať se nebojí

Institut nespolehlivého plátce je navrhován (spolu s dalšími opatřeními) v rámci novely zákona o dani z přidané hodnoty s účinností od 1.1.2013 a představuje pokračování dlouhodobého boje MF proti daňovým únikům v oblasti DPH. Jeho cílem je především včasné upozornění na ty zaregistrované plátce, kteří si neplní své povinnosti vůči státnímu rozpočtu (kromě snahy o odčerpání finančních prostředků), ale kterým nelze ze zákonných důvodů okamžitě zrušit registraci k DPH při zjištění podvodného jednání, a tím bezodkladně zabránit v další podvodné činnosti.

Nespolehlivým plátcem se stane subjekt, pokud závažným způsobem poruší své povinnosti vztahující se ke správě daně. Určitě není cílem MF takto navrženou úpravou „šikanovat“ subjekty, které si řádně a včas plní své daňové povinnosti, ale snaha je postihnout takové porušení, které svou intenzitou ohrožuje veřejný zájem na řádném výběru DPH. Pro příklad si představme živnostníka, který mnoho let vykonává svou činnost a zodpovědně si plní své daňové povinnosti. Nyní se dostane vlivem nepříznivých hospodářských podmínek do krátkodobé platební neschopnosti a neodvede DPH, nicméně se správcem daně komunikuje a situaci řeší. Ten se rozhodně nemusí obávat, že by byl označen za nespolehlivého plátce.

Jak na bílé koně

Jak uvádí autor článku, k této problematice je připravována metodika Generálního finančního ředitelství. Nejedná se o žádnou utajovanou přípravu. Důvodem, proč nejsou v současné době k dispozici detailnější údaje, je především skutečnost, že navrhovaná novela zákona o DPH nebyla ještě schválena Parlamentem. Metodická úprava musí vždy vycházet z platného znění legislativního textu.

Citace v článku uvádějící, že „stát má přeci ohromné pravomoci, a přitom u daní přenáší to, co má dělat sám, na jiné“, pramení pravděpodobně z nepochopení dané problematiky. Stát má pouze ty pravomoci, které jsou mu svěřeny příslušnými zákonnými předpisy. Je nutné si především uvědomit, že správa daní je na rozdíl od např. trestního řízení postavena na spolupráci daňových subjektů a nikoli na vyhledávacím principu. A například trestně právní postih nedává státu (na rozdíl od jiných poškozených) právo přihlásit si ušlou daň jako škodu. Jinými slovy, co si správce daně nevybere v daňovém řízení, to veřejné rozpočty neuvidí. A daňové řízení s daňovými subjekty, které jsou prázdnými schránkami bez jakéhokoliv majetku, zastoupené jednateli, kteří jsou „bílými koňmi“, končí velice často pouze zaevidovaným vysokým daňovým nedoplatkem, které lze jen těžko vymoci. Proto je snahou MF posilovat v oblasti daní především ty nástroje, které předcházejí daňovým podvodům, a to zejména preventivním účinkem.

A volnost trhu?

Pokud jde o v článku zmiňované výhrady Komory daňových poradců a Ministerstva průmyslu a obchodu, MF o nich s danými subjekty diskutovalo v rámci vnějšího připomínkového řízení k navržené legislativní úpravě. Návrh zákona o DPH byl předkládán ke schválení vládě bez rozporů v této oblasti, protože při detailních diskusí s těmito partnery bylo vysvětlení MF akceptováno a mělo za výsledek stažení původně vznesených zásadních připomínek.
Argumenty, že návrh omezí volnost trhu, jsou dle našeho názoru neopodstatněné. Právě naopak, dané opatření by mělo vést k omezení těch subjektů, které krácením daní získávají v rámci trhu neoprávněnou výhodu oproti ostatním. MF rozumí i obavám ze zvýšení administrativní zátěže, ale doufá, že poctiví plátci daně pochopí snahu o omezení daňových úniků, které negativně ovlivňují i jejich podnikání.

Blanka Mattauschová, ředitelka odboru Nepřímé daně Ministerstva financí

Související