Současní studenti a absolventi českých vysokých škol mají mnohem více zkušeností z praxe než jejich kolegové před pěti lety. Zatímco v roce 2007 mělo podle průzkumu společnosti LMC zkušenost s kvalifikovanou prací jen 46 procent studentů, letos to bylo 71 procent. Pokud tedy absolventi najdou práci, je pro ně přechod do pracovního života mnohem snazší než kdysi.

"Růst spokojenosti firem s přijatými absolventy je dlouhodobý. Výrazně ho však podpořila krize v letech 2008 a 2009. Absolventi jí byli velmi silně postiženi, což vyústilo ve změnu jejich přístupu k práci. Jsou mnohem cílevědomější, přizpůsobivější a ochotní pracovat i za horších podmínek," popisuje analytik společnosti LMC Ondřej Mysliveček.

Právě podchytit tento potenciál se nyní snaží řada firem. Z nejnadějnějších mladých lidí si začínají vychovávat budoucí manažery hned po dokončení jejich studia.

Kurz pro budoucí hvězdy

Obchodní řetězec Tesco, Raiffeisenbank, Škoda Auto či provozovatel obchodního řetězce Albert, společnost Ahold - to jsou jen některé příklady firem, které si absolventy přetvářejí k obrazu svému v takzvaných trainee programech. Ty zpravidla trvají jeden rok. V Aholdu se však vybraní nováčci trénují dva a půl roku.

"V průběhu prvního roku trainee programu uchazeč samostatně vede přidělené projekty, vždy má však svého supervizora, mentora a mnoho kolegů ochotných sdílet s ním své zkušenosti a poradit mu," popisuje HR byznys partnerka pro centrálu Aholdu Kateřina Ullmannová. Druhý rok pak stráví v pozici zástupce manažera některé z prodejen. Poslední půlrok je věnován zahraniční stáži v rámci skupiny.

Letos se do tohoto mezinárodního programu přihlásilo 650 uchazečů z celého světa. Vzali 10 z nich. Podle čeho se rozhodovalo? "Jedním z úkolů bylo třeba vybrat v prodejně produkt, který stojí za to více zviditelnit, a produkt, který by bylo lepší z nabídky stáhnout. Nad svými návrhy následně kandidáti v týmu diskutovali. Cílem tohoto cvičení bylo nejen posoudit analytické schopnosti kandidátů, ale i jejich vztah k zákazníkům a schopnost ovlivnit ostatní," popisuje Ullmannová.

INFOGRAFIKA: Kde studenti získávají praxi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 26. ČERVENCE, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE:

banner 2

Související