Vozidla starší šesti let by měla každý rok jezdit na technickou kontrolu. Navrhla to Evropská komise s tím, že každý den v unii zemře při nehodách zaviněných poruchou asi pět lidí. Podle Bruselu stojí technické závady za šesti procenty všech nehod a mají na svědomí tisíce zranění.

Návrh komise však nebere v úvahu, jak diametrálně odlišné podmínky panují v jednotlivých státech. A to skoro ve všem: ve stáří vozového parku, příjmech obyvatelstva, příčinách nehod, míře korupce a možnostech stanic technické kontroly. Pokud bude tento návrh schválen, vyvolá v Češích zbytečné protiunijní nálady.

Jiná země, jiná příčina

Na tuzemských silnicích umírají lidé příliš často, ale technické závady v tom nehrají hlavní roli. Mnohem důležitější by bylo důsledně bojovat proti překračování maximální rychlosti, agresivitě řidičů či alkoholu za volantem. A co si asi tak řeknou lidé, až po povinné každoroční návštěvě stanice technické kontroly projedou několika hlubokými výmoly, minou zcela nepřehledný les dopravních značek a budou riskovat vjezd do křižovatky, do které kvůli stavebnímu oplocení vůbec není vidět.

Šestileté auto je navíc v podmínkách střední a východní Evropy docela zánovní; průměrně starý vůz v Česku má za sebou asi čtrnáct let. A také je obrovský rozdíl v počtu kilometrů, který během jednoho roku najede průměrný Němec a Čech, což se odráží i na stavu vozidel.

Další problém je, že jsme dosud nevyřešili úroveň stanic technické kontroly. Panuje zde propastný rozdíl mezi tím, jak nesmlouvavě tvrdí dokážou být jejich pracovníci na seniora s pečlivě opečovávanou starou škodovkou, a jak benevolentní jsou na některé dovozce ojetých aut. Uzákoněním každoroční technické prohlídky by se zatím jen otevřel prostor pro ještě větší korupci. Česko by mělo tento návrh odmítnout. Zároveň však musí něco dělat pro zlepšení současného stavu. Zejména důsledně kontrolovat stanice technické kontroly.

Petr Korbel
redaktor týdeníku Ekonom

Stát by měl zpřísnit dohled nad stanicemi technické kontroly.

Související