Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

O technologii NFC se mluví jako o jednom z hlavních trendů v IT pro letošní rok, v Česku ale téměř není vidět. Proč?

Dostupnost technologie NFC a její reálné komerční využití jsou dva momenty, které od sebe mohou dělit dlouhé roky. Minimálně od roku 2005 se totiž mluví o tom, že právě ten příští rok bude pro NFC přelomový, nicméně dodnes se tato technologie nemůže pochlubit žádným skutečným úspěchem a z obchodního hlediska se s ní stále jen experimentuje. Není proto divu, že po neúspěchu elektronických peněženek na konci devadesátých let a nezdařených snahách vytvořit na českém trhu mobilní platby je zájem místních hráčů chladnější.

Jaké jsou největší překážky jejího masivního nasazení?

NFC je typickým příkladem technologie, která vyžaduje vytvoření několika částí infrastruktury. Zejména telefonů, sítě terminálů a propojení s službami, jako jsou například platby, což představuje poměrně vysoké investice. Když vezmeme v úvahu, že každá část infrastruktury patří jinému hráči na trhu, tak se nikdo nechce pouštět do budování své části, pokud si není jistý, že ostatní půjdou s ním. S trochou nadsázky bychom se pak mohli ptát, zda byla dříve slepice, nebo vejce. V případě NFC je to ovšem otázka dynamiky vývoje v přítomnosti. 

Jaká je situace v zahraničí, je tam NFC již v pozici standardní a běžně známé technologie, nebo o své místo musí bojovat?

Své místo na slunci nemá NFC nikde v Evropě, dokonce ani v Americe. Rozšířeno je pouze v Japonsku, které je s Evropou nesrovnatelné, protože tamní uživatelé jsou doslova lační po technologických novinkách. V celé Evropě stále probíhají testovací provozy, zkouší se samotná technologie, reakce uživatelů a také specifické oblasti využití, jako je například doprava. Na začátku roku 2012 tak zatím můžeme říci, že technologie je zvládnutá. Technologie je ale jen prostředek. Služby, které budou atraktivní pro klienty a výnosné pro banky, operátory i další subjekty, je nutné na trhu teprve ověřit a to bude ještě nějaký čas trvat. 

Kde všude by se tedy NFC v horizontu příštích dvou, tří let měla objevit v Česku a k jakým účelům se bude používat?

České banky a mobilní operátoři pracují na projektech mobilních plateb a již je testují s klienty. Mobilní platby tedy budou, otázkou zůstává v kolika podobách. Bezkontaktní technologie je dnes nejvíce rozšířena na dopravních a městských kartách, jako je InKarta či OpenCard a i tyto karty se mohou začít stěhovat do mobilních telefonů.

Největší nové využití NFC ale vidím v marketingu, vazbě se sociálními sítěmi a službami, pracujícími s polohou telefonu uživatele, jde o tzv. služby vázané na místo. Představte si, že na zastávce tramvaje vidíte reklamu, ze které si váš telefon přes NFC stáhne slevový kupon. Když pak jdete kolem tohoto obchodu, telefon vám připomene, že můžete nakoupit se slevou. 

Jako nejčastější výhoda NFC se uvádí rychlá výměna dat (ve srovnání například s placením platební kartou). Co byste jmenoval jako další silné stránky?

Hlavní výhodou pro uživatele by mělo být především pohodlí. Dnes jsme zahlceni platebními, identifikačními a slevovými kartami, které se nám pomalu nevejdou do peněženky. Mobilní telefon s NFC má potenciál je všechny zastoupit. Po přiblížení k terminálu by navíc NFC telefon měl nabízet pouze ty služby, které lze například u konkrétního obchodníka využít. Tedy již žádné zahlcení uživatele aplikacemi. Důležitá je i bezpečnost. NFC telefony obsahují technologii, která umožňuje šifrování dat stejným způsobem, jako například moderní čipové platební karty. 

Neobáváte se, že NFC nakonec narazí na silnou nedůvěru u spotřebitelů, kteří se budou bát zneužití?

Vysvětlení základních principů NFC a vytvoření důvěry bude úkolem bank, mobilních operátorů a dalších provozovatelů NFC služeb. Je zcela klíčové, aby nevznikly žádné nepodložené legendy o nebezpečnosti NFC. Poučením může být dvacetiletá historie platebních karet. Češi se stále bojí bezpečných internetových transakcí a často jsou lhostejní k reálným rizikům, jako je odnášení karty obsluhou k terminálu v restauraci.

Speciální NFC čipy začaly do platebních karet instalovat banky. Stejně tak postupují i výrobci mobilních telefonů – která z těchto dvou cest v budoucnu zvítězí? Bude se tedy v budoucnu za malé nákupy platit přiložením mobilního telefonu k terminálu?

Dnešní diskuse o NFC jsou často zaměřené na předmět, který máme jako klienti a spotřebitelé v ruce – kartu či telefon. Zapomíná se ale na to, že za těmito různými předměty stojí identická služba, v tomto případě platba. Domnívám se, že v blízké budoucnosti budou existovat oba způsoby platby. Budou se doplňovat. Situaci mohou nicméně změnit služby, které nebudou na kartách dostupné a přístup k nim bude jen z mobilních telefonů. Mobily mohou díky velkým barevným displejům a internetovému připojení nabídnout zcela nový způsob konzumace některých NFC služeb. A v interaktivních službách nemohou karty konkurovat.

Související