Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Třináct plastických operací téměř každý den, mezi nimiž si lékař stačí sotva vypít kafíčko. Nebo také dvacetiprocentní meziroční nárůst zisku za zákroky provedené během druhé poloviny loňského roku.

Tak růžově vypadá situace na zavedených klinikách estetické medicíny v centru Prahy v době, kdy zemi ochromuje druhá vlna ekonomické krize. Ba co víc: Na neutuchajícím zájmu české veřejnosti o nákladné zkrášlování tělesných schránek kupodivu nic nemění ani aktuální skandál s vadnými prsními implantáty od francouzské firmy Poly Implant Prothese (PIP).

Manipulacím ze strany výrobců však nahrává i podoba českého trhu s estetickou medicínou. Ten stojí na minimalizaci cen a na snaze o co největší import takzvaných zdravotnických turistů ze zahraničí. Když je totiž hodně klientů, klesají náklady a marže jednotlivých klinik může vyskočit z obvyklých pěti až na třicet procent, a to už je vysoce lukrativní byznys.

Mediální masáž

Všichni plastičtí chirurgové oslovení týdeníkem Ekonom se shodli, že ohromný vliv na popularitu jednotlivých klinik mají i lifestylové televizní pořady, v nichž se jejich lékaři stávají mediálními hvězdami. "V takových klinikách pak praskají futra," usmívá se tomu chirurg Pavel Hlava.

Co se týče zisku, majitelé klinik mlčí jako hrob. Obdobně u estetických zákroků neexistují ani centrální statistiky počtu domácích či zahraničních klientů, počty si často neevidují ani jednotliví lékaři. Podle velmi hrubých, ale kvalifikovaných odhadů se při třech desítkách tisíc plastických operací s cenou přibližně od 30 do 70 tisíc korun včetně levnějších dermatologických výkonů mohou v tomto segmentu trhu protočit ročně více než dvě miliardy korun.

Plastické hity

Až z devadesáti procent tvoří klientelu kosmetické medicíny ženy. "U klientů ze zahraničí, jichž registrujeme až polovinu z celkového počtu, je však zastoupení mužů daleko výraznější," říká Petr Patrik z kliniky GHC v centru Prahy. Důvod je jasný: v zahraničí a především v byznysovém prostředí se již stala bezchybná vizáž a vylepšené tělesné parametry nezbytnou společenskou normou pro obě pohlaví. Stejný trend se podle všech oslovených chirurgů prosazuje spolu s rostoucím blahobytem pomalu i v Česku.

A co je dnes mezi klienty největším hitem? Podle chirurga Tomáše Doležala z kliniky Plastika Praha se sídlem uprostřed metropole (ročně se na každého z jejích lékařů obrací až 800 klientů, z toho 150 ze zahraničí) jsou to jednoznačně operace prsů a nosu. "Zvětšovat prsa si nechává třicet procent zákazníků, dvacet procent žádá modelaci prsů, až dvacet procent chce úpravu nosu a zbylých třicet procent zbývá na zájemce o liposukci, facelift či operaci očních víček," uvedl Doležal pro týdeník Ekonom.

Zahraničním klientům zákrok podle Doležala prodražuje nutnost následné péče či kontrol na hotelu. Doktor Pavel Florian z anglické pobočky společnosti Prague Beauty, dovážející pacienty do Česka, pak uvádí, že čím komplikovanější operace, tím je v Česku v porovnání s cizinou lacinější.

U mužů jsou hitem operace víček, liposukce a operace prsní žlázy.


INFOGRAFIKA: Nejpopulárnější plastické operace (pro zvětšení klikněte na obrázek)

Nejpopulárnější plastické operace ve světě

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak skandál s vadnými prsními implantáty zasáhl český "byznys s krásou"? Kolik stojí větší prsa? Které země jsou vyhlášené za ráje plastických operací? Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 12. ledna, nebo pod odkazem níže:

banner 2

Související