Ekonom v iPadu

Týdeník Ekonom (včetně tohoto článku) si můžete přečíst i na vašem iPadu.

APLIKACI STAHUJTE ZDE.

Zatímco výroba osobních automobilů loni v Česku vzrostla o téměř deset procent na zhruba 1,2 milionu kusů, jejich tuzemský prodej se zvýšil jen o 2,4 procenta na 173 tisíc. V prosinci přitom tuzemské registrace nových osobních vozů meziročně o procento poklesly.

Vývoj v Česku je tak v kontrastu s Německem, největším automobilovým trhem v Evropě, který loni zaznamenal růst o devět procent. Zrychlená obměna vozového parku u našich západních sousedů se v Česku tradičně projevila zvýšením dovozu ojetých aut - meziročně o 3,7 procenta na téměř 132 tisíc kusů.

Z vysoké německé poptávky po nových automobilech mohutně těžily české závody Škody i nošovický Hyundai. Naopak výroba v TPCA Kolín poklesla, protože kolínská "trojčata" minivozů Toyota, Peugeot a Citroën jsou určena zejména pro jihoevropské země, které zaznamenávají hospodářské potíže (v Itálii se loni prodej aut propadl o 11 procent a ve Francii o dvě procenta). Navíc v segmentu nejmenších aut houstne konkurence, a to i kvůli zahájení výroby modelů VW up!, Seat Mii a Škoda Citigo v Bratislavě.

Škoda Auto zůstává s velkým náskokem jedničkou na českém trhu. Za loňský rok bylo v Česku poprvé registrováno 53 050 nových osobních škodovek, což představuje podíl ve výši asi 31 procent. Mladoboleslavská automobilka však nesplnila svůj cíl dosáhnout v Česku 33 procent. K tomu by musela výsledek vylepšit o téměř 3500 vozů.

Statistické otazníky

Statistika navíc odráží veškeré úřední první registrace, nikoli jen opravdový prodej zákazníkům za peníze. Do registru se totiž dostávají i vozidla, které automobilka využívá sama, a to zejména jako služební automobily. Kolik jich přesně má, Škoda odmítá zveřejnit.

"Řádově jde o několik stovek nových vozů ročně," naznačuje tiskový mluvčí mladoboleslavské společnosti Jozef Baláž. Podle neoficiálních informací však Škoda v Česku průběžně provozuje asi 1900 služebních, zhruba 150 sponzorských a přibližně 50 novinářských testovacích aut. Tato vozidla firma většinou používá do najetí 20 tisíc kilometrů, pak je prodává. Ročně by tak mohlo jít zhruba o čtyři tisíce nových aut, která registruje sama automobilka.

Tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl připomíná, že obdobně to platí také o ostatních značkách, v případě domácí Škody jde ovšem logicky o největší počty.

Celkovou statistiku podle Tunkla příliš nepokřivují ani fiktivně přihlášené automobily, které jsou následně vyvezeny třeba do Německa a v tamních značkových obchodech prodány jako "ojeté". Z globálního pohledu se tento vývoz vyrovnává obdobným dovozem. V případě jednotlivých modelů však může být vliv těchto "jednodenních" registrací výraznější, což nyní platí zejména o bratislavské Škodě Citigo.

"O tento vůz mají značný zájem Němci a Rakušané, protože je levnější než VW up! a přitom jde vlastně o stejné auto," potvrzuje jeden z prodejců, který si přál zůstat v anonymitě. Nejmenší škodovka však zatím figuruje jen v nabídce pro Českou republiku, západoevropští dealeři ji zatím jako nový vůz oficiálně nabízet nemohou. Řeší to tedy reexporty z České republiky.

V prosinci bylo v Česku poprvé registrováno 219 vozů Škoda Citigo, což znamenalo suverénně první místo a 40 procent v segmentu minivozů.

Petr Korbel

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-54399460-prodej-aut-v-cesku-pokulhava-za-vyrobou