Domácí špičkoví sportovci budou pomáhat exportérům na zahraničních trzích. Propagovat firmy budou v těch zemích, kde je jejich jméno nejznámější. Například hokejista Jaromír Jágr podpoří firmy usilující o zakázky v USA, Kanadě či Ruské federaci.

Oštěpař Jan Železný pak zase české barvy obhájí v Evropě, především ve Skandinávii. Nejuniverzálnější jsou čeští tenisté - Tomáše Berdycha či wimbledonskou vítězku Petru Kvitovou zná celý svět.

Na spolupráci při podpoře českých vývozců se shodly Exportní garanční a pojišťovací společnost, Česká exportní banka, které podporují exportéry, marketingová společnost Česká sportovní, jež pořádá řadu sportovních akcí, a Český olympijský výbor. První výsledky spolupráce by se měly dostavit již na začátku roku 2012.

Záměr propojit sportovce s vývozci vychází ze zkušenosti, že v cizině jsou mnohem známější jména vrcholových sportovců než sebevíce úspěšných firem. "Sportovci jsou vlastně naší populární exportní značkou, která je nejvíce vidět," vysvětluje Zdeněk Zajíček, náměstek ministra financí.

Sportovci jako obchodní značka

Proto sportovci slibují, že se budou účastnit zahraničních obchodních misí, domácích společenských podnikatelských akcí nebo dají svá jména a fotografie k dispozici na prezentační materiály vývozců. Konkrétní formy spolupráce i finanční odměna budou sjednávány individuálně podle časové náročnosti, potřeb firem a možností sportovců.

Tomáš Berdych či Jaromír Jágr tak určitě nepojedou na týdenní podnikatelskou misi, ale je možné využít jejich pobytu v zahraničí a spojit ho s případnou byznys prezentací.

"Kdyby firmy chtěly exportovat nebo otevírat trhy ve východní Asii, tak by to mělo být v době, kdy tam Tomáš Berdych hraje. Nebo Jágr bude do konce května v Americe, určitě pro něho nebude problém zúčastnit se nějakých aktivit nebo podnikatelských misí v New Yorku či Washingtonu," uvádí Miroslav Černošek, předseda představenstva České sportovní. Naopak si myslí, že firmy by se na oplátku finančně podílely na sportovních akcích.

Ministerstvo průmyslu a obchodu v současné době registruje 13,5 tisíce exportujících podniků, jichž se vlastně nabídka sportovců teoreticky dotýká. Ministerstvo odhaduje, že české firmy v roce 2011 vyvezly produkty za rekordní tři biliony korun.


Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 5. ledna, nebo pod odkazem níže:

banner 2

Související