Nejcennější „obchodní“ značku na české politické scéně mají sociální demokraté. Její hodnota údajně přesahuje 100 miliard korun. K této částce dospěl pedagog z katedry marketingu pražské Vysoké školy ekonomické Bohumír Štědroň.

Jak toto číslo získal? „Podle podrobných metod a matematicko-ekonomických modelů, které se uplatňují při finančním ohodnocování značek komerčních firem,“ vysvětluje Štědroň pro týdeník Ekonom.

„Model pracuje s tradicí strany, hodnotí její potenciál na účast ve vládě, její negativní publicitu, aktuální preference a prognózuje preference voleb nadcházejících,“ doplnil vysokoškolský pedagog.

Hodnota jako podpora

Druhou v pořadí je podle jeho propočtů značka ODS (téměř 83 miliard korun), třetí pak KSČM (asi 31 miliard korun). Hodnoty politických „brandů“ tak vesměs kopírují aktuální podporu jednotlivých politických stran v průzkumech veřejného mínění.

Upravený model totiž bere v potaz i zájem potenciálních voličů. „Platí, že čím vyšší je zájem 'kupujících', tím větší je lákadlo pro potenciální investory – sponzory stran, kterým by se v případě úspěchu jejich investice mohla několikanásobně vrátit,“ myslí si Štědroň.

Podle autora hodnocení jsou jedním z ukazatelů pro výpočet hodnoty značky i náklady stran na propagaci. Platí zde pravidlo, že čím nižší náklady a vyšší úspěch například ve volbách, tím silnější značka.


Na značky v politice lze pohlížet podobně jako na brandy zavedených komerčních firem (pro srovnání: hodnota značky Coca-Cola je 1,35 bilionu korun).

banner 2

Související