Měl jste na schůzku s generálním ředitelem minutu a půl, a o celé dvě minuty jste ji přetáhl! – upozornila před časem vyčítavě asistentka Martina Romana jednoho z jeho podřízených ředitelů, jak vzácný je čas nejvyššího šéfa ČEZ.

Teď už Roman svůj život na minuty a vteřiny přepočítávat nebude. Ze dne na den se z mocného generálního ředitele a šéfa představenstva velké středoevropské energetické firmy stal »pouhý«  šéf dozorčí rady. Ještě dlouho se bude spekulovat, jak to vlastně s jeho odchodem bylo – zda rezignoval o své vlastní vůli (tak to prezentuje on sám), či byl k tomuto kroku dotlačen premiérem (tak o tom hovoří většina ostatních).

Jisté je, že pád nejvlivnějšího manažera v zemi zvedl stavidla, která se až doposud zdála být zcela nepropustná. Od této chvíle už nic není tabu. Ani v ČEZ, ani v dalších státem ovládaných firmách.
Romanův případ je mementem  prioritně pro další manažery energetického gigantu ČEZ, v první řadě asi Vladimíra Schmalze, odpovědného za oblast fúzí a akvizic, o jehož velmi vrtkavé pozici psal týdeník Ekonom již během léta.

Nyní premiér Petr Nečas (ODS) naznačil další personální změny právě v souvislosti s akvizicemi, které on sám hodnotí spíše kriticky. Politicky aktivní Schmalz, blízký přítel ministra obrany Alexandra Vondry (oba také ODS), se jakýchkoli komentářů k současnému dění zdržuje. »Nezlobte se, nebudu se k ničemu vyjadřovat,« reagoval na dotaz týdeníku Ekonom. Jistě ví, proč je nyní lepší mlčet.

Žaluda v moci »véčkařů«

»Teoreticky můžu skončit také tak. Důležité je, co zůstává za vámi,« reaguje šéf Českých drah Petr Žaluda na otázku, zda se nebojí po téměř čtyřech letech ve funkci, že ho postihne stejný osud jako kolegu Romana. Podotýká, že člověk v jeho pozici si musí být vědom rizika, že si z rozhodnutí vlastníka během jediného dne bude balit kufry.

Premiér Nečas kritizoval, že část manažerů ČEZ se chová jako nájemní vojáci. Dnes řídí energetickou firmu, zítra třeba butiky s luxusní módou. Zajímá je pouze vývoj kurzu akcií, od které se odvíjejí jejich odměny.

Mezi takové manažerské »náplavy« by v oblasti železniční dopravy mohl být považován právě Žaluda, do konce roku 2007 šéf finanční společnosti AXA Czech republic. Přesto se asi dnes spíše než Nečase, s nímž má vztahy údajně dobré (Žaluda byl dokonce zmiňován, že by mohl Romana nahradit), musí asi spíše bát politiků z Věcí veřejných ovládajících resort dopravy.

V kuloárech se hovoří o tom, že strana nadále skrytě ovládaná bývalým podnikatelem Vítem Bártou má eminentní zájem, aby právě do Českých drah dosadila svého člověka, přinejmenším do křesla náměstka, kde by mohl rozhodovat o správě majetku.

Týdeník Ekonom se dotazoval ministra dopravy Pavla Dobeše, zda o nějakých personálních změnách neuvažuje, ten však na otázku vůbec nereagoval. Obecně se ale předpokládá, že Romanův odchod podpořený premiérem dodá odvahu i politikům z jiných partají, kteří se k zásadním personálním změnám dosud neodvážili.


Jakou pozici mají ostatní manažeři ve státem ovládaných firmách? Dočtete se v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyjde ve čtvrtek 22. září.

Související