- Výrobce automobilů a převodovek.
- Nyní zaměstnává 2600 lidí; v příštím roce jich má být 3400.
- Vyrábí vůz nižší střední třídy Hyundai i30 a odvozené kombi Hyundai i30cw, kompaktní víceúčelové vozidlo Hyundai ix20 a sportovně užitkové vozidlo Hyundai ix35.
- Loňská produkce činila 200 tisíc aut, letos bude 240 tisíc.
- Celková výrobní kapacita bude od příštího roku 300 tisíc aut.
- Závod loni vytvořil zisk zhruba 1,8 miliardy korun.
- Na vývoz jde 96,5 procenta vyrobených vozů.
Zdroj: Hyundai Motor Manufacturing Czech, ČTK
Přestože je nošovický závod jihokorejského Hyundaie nejnovější automobilkou v Česku a sériovou výrobu zahájil teprve v roce 2008, letos již zažívá velké změny.
Na začátku prázdnin převzaly Nošovice výrobu »terénního« vozu Hyundai ix35 ze slovenské Žiliny, kam naopak odevzdaly produkci menšího vozu Kia Venga.
Závod pod Beskydy rovněž zahajuje nábor 600 nových pracovníků. V říjnu totiž přejde z dvojsměnného na třísměnný provoz.
V příštím roce Hyundai přijme ještě přibližně 200 lidí. Konečný počet zaměstnanců dosáhne 3400 lidí.
Zatímco loni se v Nošovicích vyrobilo 200 tisíc aut, letos jich má být asi 240 tisíc. V příštím roce továrna dosáhne své plné 300tisícové kapacity.
Nový klíčový model
V areálu zároveň vyrůstá druhá hala na výrobu převodovek. Produkce v ní má odstartovat nejpozději na začátku srpna příštího roku.
Nošovice pak budou krýt nejen vlastní spotřebu převodovek, ale budou plnit požadavky sesterského závodu Kia v Žilině i nového závodu Hyundai u Petrohradu.
A k tomu všemu se připravuje další výrazná změna, o které však nošovická firma zatím nahlas nemluví. Podle informací od dodavatelů se totiž chystá brzká generační obměna klíčového modelu Hyundai i30.
Tento vůz nižší střední třídy je tahounem evropských prodejů značky. Loni na něj připadalo 66 procent produkce nošovického závodu.
Nástupce, který se zatím skrývá pod firemním kódovým označením GD, se zřejmě představí již v září na frankfurtském autosaloně.
Sériová produkce se pak v Nošovicích rozeběhne do konce letošního roku.
Právě tento nový model sehraje zásadní roli v plánu společnosti Hyundai zvýšit prodej na evropském trhu do roku 2013 o téměř 40 procent na půl milionu automobilů.
Podle provozního ředitele evropské divize Hyundaie Allana Rushfortha bude mít při plnění tohoto cíle klíčový podíl právě nošovický závod.
Nástupce modelu Hyundai i30 má konkurovat zejména vozu Opel Astra. Dalším modelem, kterého chce Hyundai obrat o kus evropského koláče, je Toyota Auris.
V Česku pochopitelně Hyundai míří především na Škodu Auto a její model Octavia, byť ten se oficiálně řadí do střední třídy.
Na evropském trhu plánuje Hyundai obsadit pětiprocentní podíl, zatímco letos má 2,8 procenta.
Vzrostl zájem o SUV
Již převzetí výroby sportovně užitkového modelu Hyundai ix35 ze Žiliny je motivováno snahou zvýšit produkci a uspokojit sílící poptávku.
Jak vysvětluje mluvčí nošovické továrny Petr Vaněk, evropští zákazníci začali po krizi požadovat silnější a dražší vozy. Závod v Žilině, kde se vyrábí i sesterský model Kia Sportage, ovšem už nestíhal uspokojovat poptávku.
Na objednaný vůz Hyundai ix35 letos musejí zákazníci čekat i třeba pět měsíců, někdy dokonce až sedm. Někteří na to neměli dost trpělivosti, a odešli ke konkurenci.
Naproti tomu poptávka po malých víceúčelových vozech Kia Venga, které se donedávna vyráběly v Nošovicích, není letos velká.
Řešením bylo prohodit výrobní místa, tedy přesunout montáž jednoho z relativně velkých »terénních« vozidel do Nošovic, kde na rozdíl od Žiliny dosud existuje prostor pro zvýšení produkce. Výroba modelu Hyundai ix35 tak vzroste o 40 procent.
»Předpokládám, že do čtyř měsíců vyrovnáme nevypořádané objednávky a zákazníci pak budou čekat na vůz standardní dobu jednoho měsíce,« říká mluvčí nošovického závodu Petr Vaněk.
Obdobný problém ostatně nyní řeší i Škoda Auto. Ta v těchto dnech zahajuje v závodě Kvasiny projekt nazvaný Yeti 100 tisíc, jehož cílem je zdvojnásobit roční produkci tohoto sportovně užitkového vozidla právě na 100 tisíc.
Jak informoval vedoucí kvasinského závodu Pavel Richter, v továrně probíhají jednak nezbytné investice do technologií, jednak se chystají organizační opatření spočívající zejména v přechodu na nový model pracovní doby.
Dodavatelé posilují
V nošovické průmyslové zóně nepůsobí jen samotná automobilka Hyundai, ale také její hlavní dodavatelé, firmy Dymos, Mobis a Hysco. Další korejské dodavatelské podniky se usadily v okolí.
Dodavatelé, kteří do Česka přišli zároveň se společností Hyundai, nyní zaměstnávají 4000 lidí a výhledově plánují jejich počet zvýšit na 7000.
»Korejské automobilky si do Evropy přivedly vlastní dodavatele, na které se budou spoléhat i při zvyšování produkce v Nošovicích,« poznamenal šéf společnosti Brano Group Pavel Juříček.
Například společnost Daechang Seat, která si dosud pronajímá prostory v ostravské průmyslové zóně a vyrábí tam ocelové konstrukce automobilových sedaček, se rozhodla postavit v Třinci novou vlastní továrnu za zhruba 195 milionů korun, což jí umožní zvýšit kapacitu.
Výstavbu plánuje zahájit příští rok na jaře. Na podzim už by měla v třinecké průmyslové zóně Baliny vyrábět.
Ještě jeden závod?
Rozvojové záměry dodavatelů vedou logicky k úvahám, že Hyundai se chystá postavit v sousedství současného závodu ještě jeden.
O této možnosti se nedávno zmínil také šéf německého Hyundaie Werner Frey. Podle jeho názoru by šlo »druhou továrnu postavit velmi rychle«.
Navíc z leteckých snímků je zřejmé, že v nošovickém areálu je pro druhý výrobní závod dostatečný prostor.
V Nošovicích by se tak ročně mohlo vyrábět až 600 tisíc aut. Tímto počtem by předstihly dokonce i Mladou Boleslav.
Mluvčí nošovického závodu Petr Vaněk však podobné spekulace popírá.
Vedle českého závodu Hyundai evropský trh zásobuje z Turecka (jde o malý typ Hyundai i20) a Indie (minivůz Hyundai i10).
Naopak nejdražší modely - například vozy Santa Fe a Genesis Coupe - se dovážejí z korejských závodů. Nejde však o takové množství těchto luxusních aut, aby se kvůli nim vyplatilo stavět v Evropě další továrnu.
Nicméně v Číně i v Indii postupoval Hyundai právě tak, že vedle jedné továrny po čase postavil druhou. I díky tomu loni poprvé v historii vyrobily závody ležící mimo Korejský poloostrov více aut, než smontovaly továrny Hyundai v Korejské republice.
Hyundai v současné době vyrábí auta rovněž v USA (závod Montgomery v Alabamě), Brazílii (Piracicaba), Rusku (Petrohrad), Indii (Chennai), Číně (Peking) a Turecku (Izmit).
Petr Korbel
Kdyby nošovický Hyundai skutečně rozšířil továrnu, ročně by vyráběl více aut než Škoda v Mladé Boleslavi.
240 tisíc vozů
plánuje letos v Nošovicích vyrobit automobilka Hyundai.
Výrobu vozu Hyundai ix35 nošovický závod převzal ze slovenské Žiliny. Foto: Profimedia.cz