Tři tipy, kde získat čas

Uvědomte si cenu svého času
Mnoho věcí zvládnete bez problémů sami. Pokud se vám však do nich nechce, nic nebrání tomu, abyste si najali profesionály.

Hledejte a srovnávejte
Ke službám, které mohou ušetřit čas, patří vedle těch uvedených v textu například také hlídání dětí, venčení psů či drink taxi. Tím však výčet nekončí. Je dobré sledovat i ceny. Zatímco někde je například rozvážka květin v ceně, jinde se platí navíc za dopravu.

Ptejte se svých známých
»Prodejců času« je na trhu celá řada. Najít mezi nimi toho, který nezklame, proto nemusí být jednoduché. Ideálním klíčem k dobré volbě je doporučení ostatních.

Outsourcing se nemusí týkat jen firmy a jejího účetnictví či správy IT systémů, ale i domácností a takových činností, jako je nakupování či žehlení.

Český trh služeb je již naštěstí natolik rozvinutý, že si ti, kterým kvůli pracovnímu vytížení chybí čas, mohou opatřit posily: »prodejce času«.

Týdeník Ekonom přináší přehled těch nejpopulárnějších.

1. Úklidové služby

Služeb »prodejců času« přitom rozhodně nevyužívají jen prací přetížení jedinci.

»Kdybych řekl, že mám málo času, lhal bych. Jenže si ho vážím natolik, že ho nechci trávit činnostmi, které nepatří k mým oblíbeným. Takže pokud mohu někomu zaplatit za to, že je zvládne za mě, udělám to s radostí,« konstatuje majitel pražské IT společnosti Progresia Radim Sochor.

A tak když v bytě Radima Sochora začne utírat prach profesionální uklízečka, on si jde zahrát tenis. Dvě hodiny volna ho přijdou zhruba na 300 korun.

Tato částka odpovídá i ceníkům úklidových firem. Kupříkladu pražská agentura Delfina svým zákazníkům účtuje 155 korun za hodinu a ostravská Safir plus má hodinovou sazbu 120 korun.

Úklidových služeb využívá i ředitelka oddělení Clients & Markets společnosti Deloitte Eva Usai Blumental. Navzdory tomu, že s nimi nemá jen pozitivní zkušenosti.

»Některé firmy mě zklamaly. Zkušenost mě ale naučila řídit se doporučením známých,« připomíná zlaté pravidlo správného výběru služeb.

2. Prádelny a žehlírny

Prádelny a žehlírny na českém trhu operují už dlouho. Jenže dopravit oblečení do čistírny a pak si ho vyzvednout bývá náročné.

Nespornou konkurenční výhodu tak mají ty podniky, které jsou schopny prádlo v určený čas na určeném místě vyzvednout a v dohodnuté době ho tam zase vrátit.

U nás je jich stále málo - ale první vlaštovky se objevují. Patří k nim firma Laundryland, která si za dopravu v rámci Prahy účtuje 170 korun, a společnost Image Care.

Image Care se ovšem se službou Le Premier specializuje jen na košile.

»Na rozdíl od obleků je nutné košile měnit denně, takže se vyplatí řešit jejich údržbu operativněji,« vysvětluje spolumajitel firmy Image Care Jakub Lohniský. Za vyprání a vyžehlení jednoho kusu zákazník zaplatí zhruba 79 korun - což je zhruba o dvacet až třicet korun více, než je standardní cena.

»To, že vyprání a vyžehlení košile stojí někde o pár korun méně, pro mě nehraje žádnou roli. Mnohem důležitější je pro mě kvalitní servis,« říká advokát Jiří Besser z advokátní kanceláře Weil, Gotshal & Manges.

3. Nákup s donáškou

K možnostem, jak si pořídit čas navíc, patří i nákupy s donáškou. Jde o službu, která je sice na západ od Česka běžná, ale u nás stále patří spíše k raritám.

Jednou z českých firem, které dovezou nákup až domů, je Food2U. Zákazníci si mohou objednávat zboží z internetového katalogu. V nabídce jsou i čerstvé mořské plody, mražené pečivo francouzského výrobce Coup de pates, ale i české bio produkty či drogistické zboží. Klientovi přitom stačí odeslat internetovou objednávku, mail či svůj požadavek sdělit telefonicky.

»Zboží jsme většinou schopni dodat do druhého dne. Měsíčně vyřídíme asi sto objednávek,« říká majitelka Food2U Silvie Holubová. Rozvoz po Praze je při objednávce, jejíž hodnota překročí 1500 korun, zdarma.

Eva Usai Blumental z poradenské firmy Deloitte využívá těchto služeb více než půl roku. »Čas, který ušetřím, mohu věnovat rodině, přátelům a koníčkům,« pochvaluje si.

Podobnou službu nabízí pražským zákazníkům například společnost Tesco Stores ČR. Za dovoz nákupu v hodnotě nižší než 2000 korun zákazníci zaplatí 299 korun. Za dražší nákup pak jen 99 korun. Počet objednávek, které Tesco vyřídí, sice jeho tisková mluvčí Eva Karasová nesdělila, ale jeho meziroční nárůst je podle ní třicetiprocentní.

4. Rozvoz jídel

Pokud jde o hotová jídla, i v této oblasti se služby inovují. »V září 2010 jsme spustili stránky pizzatime.cz,« konstatuje Adam Kurzok, majitel provozovatele webu - společnosti Creactive.cz studio.

Na této adrese stačí zadat město a ulici, kam má být jídlo doručeno, a aplikace vygeneruje seznam restaurací v okolí. Ten je doplněný informacemi o ceně rozvozu, času dodání a nabídce jídel. Jídlo si lze objednat přímo prostřednictvím webového formuláře.

»Navíc si mohu na jednom místě vybrat, jestli chci k obědu pizzu, českou klasiku, nebo sushi,« popisuje svoji zkušenost obchodní manažer stavební společnosti Strabag Dalibor Rod.

V oblasti rozváženého jídla pak existuje ještě jedna zajímavá služba: abcDieta. Její autoři vyšli z předpokladu, že mnoho lidí sice chce jíst zdravě, ale jejich časové možnosti je odsuzují k fast foodům. Právě pro ně je alternativou takzvaná krabičková dieta.

Firma tak zákazníkovi přiveze na určenou adresu krabičky s dietní snídaní, obědem, večeří a dvěma svačinami. Jídlo přitom dodává od pondělí až do soboty. Měsíc »krabičkové diety« vyjde na 9960 korun.

5. Organizace oslav

Při pořádání večírku či oslavy je třeba myslet i na další nezbytnosti. Prostory, nábytek či květinová výzdoba jsou jen některé z dlouhého seznamu položek, které je třeba při takové příležitosti zajistit.

»Už jenom představa, že bych se měl o něco takového postarat sám, by mě mohla přivést k docentu Chocholouškovi,« říká majitel Passerinvest Group Radim Passer.

Oslavy přitom pořádá často a rád. Nezbylo mu tedy nic jiného než najít někoho, kdo vše zajistí za něho. Na doporučení se před lety rozhodl pro firmu Maxiservice.

Ceny jsou různé. »V případě méně nákladné akce nemusí rozpočet přesáhnout tři tisíce korun na osobu,« přibližuje výkonný ředitel Maxiservice Miroslav Šimek.

Jednou z hlavních výhod cateringových firem, mezi něž patří kromě Maxiservice kupříkladu i HM Catering či Stones Catering, je komplexnost nabízených služeb. Zákazníka tak nemusí znepokojovat nespolehlivost květinářky ani zapomnětlivost cukráře.

6. Doručování dárků

S oslavami souvisí i další služba: pokud není čas osobně popřát k svátku či narozeninám, není nic jednoduššího než poslat květiny se vzkazem.

Květinářství, která se na tuto službu zaměřují, jsou dnes schopna kytici doručit už zhruba do dvou hodin od přijetí objednávky. Účtují si za to okolo 200 korun.

Do nabídek svých internetových obchodů navíc stále častěji zařazují i další dárkové zboží. Na stránkách květinářství Winkler lze například najít i bonboniéry, víno či hračky.

Obdobnou službu ale na svých stránkách nabízejí i další e-shopy. Kupříkladu obchod s parfémy Cosmo.cz doručuje dárky dokonce zdarma. V rámci Prahy přitom zvládne kurýr parfém obdarovanému dodat do dvou až čtyř hodin od objednávky.

7. Seznámení

A co dělat v případě, že nemáme nikoho, komu bychom poslali květinu či dárek? I tady profesionálové pomohou. Jedním z nich je majitel seznamovací agentury RychlýRande Jaroslav Šmíd.

Schůzek, které organizuje, se účastní až dvacet žen a stejný počet mužů, kteří stojí o seznámení. Každá žena stráví s každým mužem několik minut, pak oba rozhodnou, zda se chtějí seznámit blíže. Jsou-li sympatie vzájemné, agentura jim předá kontakty. Jedno »hromadné rande« přitom účastníka vyjde zhruba na 500 až 800 korun.

»Jedna mladá manažerka se mi svěřila, že pracuje v takřka výhradně ženském kolektivu. Na naši akci přišla proto, že jí časově náročná práce nedovoluje seznamovat se někde v barech,« popisuje Šmíd, jací lidé se nejčastěji schůzek účastní.

Čas ovšem šetří i populární internetové seznamky. Své o tom ví i podnikatel Radim Sochor. Před více než rokem se na jedné z nich seznámil se svojí současnou přítelkyní. »Informace, které jsem měl díky tomuto systému seznamování k dispozici, mi zaručily, že schůzka nebude ztráta času,« říká.

Radim Sochor se svým časem nakládá opravdu efektivně. Svědčí o tom i fakt, že rozhovoru, který poskytl týdeníku Ekonom, se rozhodl využít i k tomu, aby svoji přítelkyni požádal o ruku a zároveň tento důležitý životní krok oznámil svým přátelům a známým.

Petra Sýkorová

Související