Stihne se v Česku vybudovat dálniční síť do slíbeného termínu? Zlevní výstavba silnic a dálnic?

Na podobné otázky jste se ptali Tomáše Kaase, náměstka ministra dopravy.

Na dotazy čtenářů serveru Ekonom.cz odpovídal v pátek 23. července od 10.00.

Rozhovor je uzavřen.

Online rozhovor

  Obnovit
Čtenářský dotaz
Dobrý den, jaký je současný stav v dostavbě dálnice D8 ve Středohoří a kdy bude dokončena. Děkuji
Tomáš Kaas
Pěkný den všem čtenářům. Pokud jde o dálnici D8, je vedeno několik soudních sporů, a to nejen v rámci vydaných rozhodnutí Ministerstvem dopravy, ale i MŽP, CHKO atd. Vzhledem k těmto soudním sporům a k těžko odhadnutelné délce jejich trvání nelze s jistotou stanovit konečný termín. Odhaduji to přibližně v letch 2012, resp. 2013.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, co se týká výstavby silnic, může něco změnit jen fakt, že je nový ministr?
Tomáš Kaas
Vaše otázka je dosti široká. Co přesně máte na mysli? Výstavba infrastruktury je na jednu stranu dlouhodobá záležitost, na druhou stranu nový pan ministr přinesl svůj pohled na věc. Jak bude výstavba dálnic dále pokračovat, to závisí samozřejmě také na obecné politické dohodě a na množství disponibilních finančních prostředků.
Čtenářský dotaz
DObrý den pane náměstku, zajímalo by mě, co říkáte na zprávu BIS, kde se mluvilo o tom, že stavební firmy koordinují nabídky tak, aby byly ceny vyšší a vítěze tendru určí mezi sebou? Může s tím ministerstvo něco dělat? Dala BIS ministerstvu jména konkrétních lidí u obvinění SŽDC (že zaměstnanci jednali ve prospěch stavebních firm) a co s tím uděláte? Pokud ne, proč to BIS píše, když se s tím nedá nic dělat? Děkuji za odpovědi.
Tomáš Kaas
O této záležitosti mám informace pouze z médií. Na ministerstvu mám na starost silniční infrastrukturu, nikoli železniční. Zde nemohu odpovědět.
Čtenářský dotaz
Mám otázku spíš k údržbě dálnic obecně, jsem z jižních Čech a cestou z Budějovic na chalupu jezdím po obyčejných okreskách, které se jednou za pár let opraví, ale hned po první zimě jsou v nich zase díry. Jak je to možné? Je dobrá strategie používat na opravy jen "asfaltové záplaty"?
Tomáš Kaas
Je nutné si uvědomit, že na silnice II. a III. třídy nemá naše ministerstvo vliv. Jsou v majetkové správě příslušného krajského úřadu. Při opravách se dodržuje původní materiál, tzn. pokud je komunikace asfaltová, používá se k opravám rovněž asfalt. Technologie opravy je závislá rovněž na finančních možnostech.
Čtenářský dotaz
A ještě mě napadlo, kdy bude dostavěná dálnice D3? Myslíte, že se aspoň jeden ze slibovaných termínů stihne? Mluví se o tom jak dlouho a cestou z Prahy nepotkáte pomalu nic jiného než zácpy...
Tomáš Kaas
Dálnice D3 nepochybně patří mezi priority ministerstva. V současné době probíhá výstavba úseku do Veselí nad Lužnicí, který je financován z evropských prostředků. Zbývající úsek do Českých Budějovic je připravován jako takzvaný projekt PPP.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, upřímně nevím, jestli jste tehdy na ministerstvu byl, ale zajímalo by mě, jaký byl podle Vás ministr Aleš Řebíček? Co říkáte na ta obvinění, která se kolem jeho osoby objevují?
Tomáš Kaas
Za ministra Řebíčka jsem na ministerstvu nepracoval.
Čtenářský dotaz
Má smysl budovat megastavby jako je tunel Blanka? Nemělo by spíš smysl auta z centra měst vytlačovat?
Tomáš Kaas
Vnitřní pražský okruh, a tedy i tunel Blanka, je investicí Magistrátu hlavního města Prahy a řeší vnitroměstskou dopravu, kterou naše ministerstvo nemá v působnosti.
Čtenářský dotaz
U vyjetých kolejí na dálnicích a silnicích (třeba těsně před Pískem se v pravém pruhu kvůli tomu vůbec nedá jet) se problém často svádí na přeplněné náklaďáky. Proč ministerstvo dopravy nespolupracuje s vnitrem, aby policie náklaďáky kontrolovala? Jak se leckteří řidiči náklaďáků a kamionů chovají na dálnicích, je neskutečné...
Tomáš Kaas
Spolupráce mezi MD a MV je naopak velmi intenzivní. Denně jsme v kontaktu. Policie provádí stovky dopravně-bezpečnostních akcí. Patří mezi ně i vážení nákladních vozidel. Je však potřeba si uvědomit, že policie nemůže být všude.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, před pěti lety jste za peníze daňových poplatníků vyjel na deset dnů do Mexika školit se v oblsati recyklace asfaltu. Zajímalo by mě, jaké přínosné cesty chystáte letos.
Tomáš Kaas
Letos žádné.
Čtenářský dotaz
Výstavba prý letos spolyká 90 miliard a od příštího roku se má částka snižovat - zlevní výstavba, nebo se úplně zastaví?
Tomáš Kaas
Letos je to přibližně 96 miliard, což je rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury. Pozor - nejsou to jen peníze ze státního rozpočtu, ale především evropské peníze, daňové příjmy, úvěr od EIB a výnosy z mýtného a dálničních kupónů. Do silnic jde z těchto 96 mld. přibližně 62 mld. Kč. Na příští rok se předpokládá celkový rozpočet SFDI přibližně 60 mld. Z toho plyne, že nemůžeme počítat s tím, že by došlo k zahajování nových investičních staveb. Především bude nutné dokončit rozestavěné staby.
Čtenářský dotaz
V Ekonomu se píše, že nová vláda počítá u stavby silnic a dálnic s PPP projekty - má už o tom ministerstvo dopravy nějaké plány? Jak by to mohlo probíhat a kde by se to dalo využít?
Tomáš Kaas
Pracujeme na přípravě PPP projektů u několika staveb. Především je to dostavba dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí až k Českým Budějovicím, případně i s navazujícím úsekem ke státní hranici s Rakouskem. Dalšími navrhovanými projekty jsou rekonstrukce dálnice D1 a následně výstavba rychlostní silnice R35 z Hradce Králové do Mohelnice a také pokračování dálnice D11.
Čtenářský dotaz
O tuto problematiku se normálně moc nezajímám, ale mohl by jste mi vysvětlit, jak stavba nebo opravy probíhají? Zajímal by mě celý ten proces - od zjištění, kde je tomu třeba, přes vypsání soutěže a realizaci až po otevření. Jakou má v jednotlivých fázích roli ministerstvo?
Tomáš Kaas
Ministerstvo je speciálním stavebním úřadem pro dálnice a rychlostní silnice, tzn. vydává stavební povolení. Dále MD povoluje uzavírky na těchto komunikacích. Soutěže vypisuje Ředitelství silnic a dálnic, které plní roli investora a majetkového správce. Financování probíhá prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury. Co se týká oprav, postupuje se na základě diagnostických průzkumů. Problematika investiční výstavby je široká, vydala by na samostatný rozhovor.
Čtenářský dotaz
Dají se náklady na kilometr dálnice nějak rozpočítat?
Tomáš Kaas
Samozřejmě dají. Cena kilometru je různá. Závisí na terénu, geologických podmínkách, hustotě osídlení a technologické náročnosti stavby. Pro každou stavbu v realizaci existuje podrobný položkový rozpočet.
Čtenářský dotaz
Často se říká, že jsou u nás dálnice nejdražší, ale myslím že to není pravda a třeba v Rakousku stojí více. Čím to, že jsou u nás ale tak nekvalitní? Vždyť valná část cesty po D1 autem natřásá, jako kdyby se jelo po kočičích hlavách...
Tomáš Kaas
Ano, říká se to, ale nikdo zatím nepřinesl na papíře čísla, která by říkala, že jsme s cenami výrazně nad evropským průměrem. Naopak studie Eurostatu dokazuje, že v Čechách jsou ceny lehce podprůměrné. Je potřeba si také uvědomit, co se porovnává. Často jsou veřejnosti předkládány nesrovnatelné typy staveb. Pokud jde o dálnici D1, uvědomte si, že její podstatná část vznikla před více než 30 lety. Naopak nový úsek z Vyškova do Kroměříže splňuje nejmodernější parametry, které jsou převzaty z EU.
Čtenářský dotaz
U dálnice D47 se mluví o tom, že byla postavena jen proto, aby se zvýšila cena okolních pozemků. Co na to říkáte? Proč se radši nerozšířila R48?
Tomáš Kaas
Tohle se dnes těžko komentuje. Výstavba D47 byla politickým rozhodnutím v 90. letech minulého století.
Čtenářský dotaz
Dobrý den, chci se zeptat, zda máte přehled, kde dálnice téměř kopírují směr železnice. A zda by tedy nestálo za to, omezovat v těch směrech (alespoň ve vedrech) přetížené náklaďáky, které ničí dálnice. Děkuji.
Tomáš Kaas
Snahou Ministerstva dopravy je motivovat přepravce i dopravce k užívání železnice. Je však potřeba si uvědomit, že železnice je vhodná pouze pro některé druhy zboží. Ve srovnání s kamionovou dopravou je také výrazně pomalejší. Mnohé továrný dnes pracují v systému zásobování just-in-time, pro který je železnice ne příliš vhodná.
Čtenářský dotaz
Nezdá se vám, že špatná kvalita našich silnic je způsobena jejich enormním přetěžováním nákladní dopravou. Proč máme všichni platit za to, že řidiči nákladních vozů jezdí po komunikacích, které pro takovouto zátěž nebyly určeny (silnice nižších tříd mezi obcemi). Stát nemá na údržbu hlavních tahů, natož aby se postaral o tyto silnice. Proč není možné omezit dopravu na těchto silnicích tonáží a následně policií kontrolovat. Myslím si, že nákup mobilních vah by se velice rychle zaplatil. V tomto případě je spolupráce mezi vámi a ministerstvem vnitra určitě nezbytná.
Tomáš Kaas
Je to dost široká problematika. Snažíme se o spravedlivé zpoplatnění kamionů mýtným, tzn. kolik kamion ujede, tolik platí. Na silnicích nižších tříd lze za určitých podmínek zakázat či omezit vjezd nákladních vozidel. Dokonce jednáme s kraji o možném rozšíření mýtného na tyto komunikace. Taktéž s policií v terénu hlídáme, zda kamiony nejsou přetížené.
Čtenářský dotaz
Kdy si myslíte, že bude dostavěna česká dálniční síť a už se budete moct věnonovat už jen údržbě?
Tomáš Kaas
Optimální scénář hovoří o roce 2025. Potřebujeme postavit ještě 1000 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Závisí to však na finančních prostředcích, které již pro rok 2011 neodpovídají tomuto optimálnímu scénáři.
Související