Generální ředitel ČEZ Martin Roman odchází z dozorčí rady Českých drah. Důvodem je plánovaná změna systému dodávek elektřiny pro železnici. Ekonomu to sdělil důvěryhodný zdroj, který si nepřál být jmenován. Mluvčí ČEZ Ladislav Kříž později informaci potvrdil s tím, že Roman dnes na funkci rezignoval.

 

České dráhy zřejmě budou nově tím subjektem, který bude distribuovat elektřinu pro všechny ostatní dopravce.A na dodávku vypíšou výběrové řízení, kterého se ČEZ bude účastnit.

»Nemohu jako předseda představenstva a generální ředitel ČEZ být členem Dozorčí rady Českých drah v době, kdy si budou vybírat dodavatele elektřiny,« komentoval své rozhodnutí Roman a dodal, že v západní Evropě je účast zkušených manažerů velkých podniků v dozorčích radách či představenstvech státních firem běžná.

V současnosti je firmou, která distribuuje elektřinu pro dopravce, státní správce kolejí Správa železniční dopravní cesty. Ten má ale s ČEZ uzavřenou nevýhodnou tříletou smlouvu. Elektřinu pro všechny subjekty na železnici odebírá za 1981 korun za megawatthodinu. Aktuální cena na burze je kolem 1100 korun.

Celý spor o elektřinu na dráze odstarotovalo ČD Cargo. Zatímco České dráhy pro osobní dopravu na nevýhodnou smlouvu se ŠŽDC přistoupily, jejich dceřiná společnost ČD Cargo, předraženou cenu neplatí. A vlastně ani nemůže. Bojuje totiž s razantním poklesem nákladní přepravy v důsledku krize. Zatímco mateřským ČD na osobní dopravu v případě ztráty vždy rád přispěje stát, nákladní doprava se na podobnou dotaci těšit nemůže.

ČD Cargo proto na zvýšení ceny nepřistoupilo a v letošním roce platí podle loňské smlouvy tedy částku kolem 1600 korun za megawatthodinu. To je sice pořád o 500 korun víc, než za kolik je dnes elektřina na burze, ale na druhou stranu zase o téměř 400 korun míň, něž kolik chce SŽDC potažmo ČEZ a kolik platí ČD za osobní dopravu. Kdyby ČD Cargo na ceny SŽDC přistoupilo, jeho letošní očekávaná 300milionová ztráta by se ještě o čtvrtmiliardy prohloubila.

 

Mluvčí ČEZ uvedl, že v případě poptávky novým zákazníkem – tedy Českými drahami – předloží podnik adekvátní nabídku. Trvá však na platnosti své tříleté smlouvy se SŽDC a bude její plnění nebo sankce sjednané pro případ neplnění všemi dostupnými právními prostředky vymáhat. »Podle obchodního zákoníku a povinnosti péče dobrého hospodáře ani nemůže postupovat jinak,« řekl Kříž.

Související