Logistika je jakýmsi lakmusovým papírkem ekonomiky. Zhoršující se kondice výrobních firem stahuje do potíží i společnosti zabývající se logistikou, dopravou a spedicí.
S problémy se potýkají především kamionoví a železniční přepravci. "Dopravní firmy mají problémy v celé Evropě. Proto se špatně hledají další možnosti přepravy zboží," konstatuje Martin Felix, mluvčí sdružení ČESMAD Bohemia, které sdružuje kamionové firmy.
Stačí šest metrů
Logistické firmy se snaží pokles pozemní a železniční přepravy, leckdy v řádu až čtyřiceti procent, nahrazovat příjmy z námořní a letecké přepravy.
To by ale nestačilo. Důležitým prvkem je rozšiřování a zkvalitňování služeb. "Rozšířili jsme teritorium pro přepravu systémem kusových zásilek o alternativní silniční spojení do zemí Blízkého a Středního východu," říká manažer obchodu a marketingu z DHL Freight Roman Piňos.
"Zaznamenáváme také příklon zákazníků k takzvaným přikládkám," dodává Piňos.
Jinak řečeno, firmy si neobjednají celý kamion, ale třeba jenom šest ložných metrů.
Největší obchodní perspektivu má zřejmě outsourcing logistiky. Krize donutí řadu společností k tomu, aby svěřily svou interní dopravu a logistiku externím dodavatelům. A zde se otevírá velký prostor především pro silné hráče na trhu. K nim v Česku patří dceřinky nadnárodních obrů DB Schenker a DHL Express.
Vstříc klientům
Největší objem zboží, který přepravila v minulém roce společnost Schenker, tvořily výrobky automobilového průmyslu, hi-tech produkty a spotřební elektronika. Na podzim minulého roku výrazně poklesla přeprava automobilů a hutního materiálu, největší propad zaznamenal sklářský průmysl. Růstový potenciál má naopak přeprava hi-tech zboží.
Hospodářské výsledky za loňský rok firma dosud nezveřejnila, ředitel a jednatel českého Schenkeru Tomáš Holomoucký jen potvrdil, že původně plánovaného obratu zhruba 3,1 miliardy korun nedosáhla.
Z osmi set pracovníků firmu opustilo zhruba pět procent lidí. Mnohým se však změnila náplň jejich práce. "Posílili jsme obchodní oddělení a zákaznický servis," vysvětluje Holomoucký. Změněná situace na pracovním trhu ale firmě umožnila, aby zaměstnala dříve naprosto nedostupné specialisty. Vyřešil se též problém s nedostatkem řidičů kamionů.
Personální přesuny jsou však jen jednou ze součástí restrukturalizace, kterou v Schenkeru začali připravovat už na podzim minulého roku. Dalším důležitým krokem se stalo interní "odtučtění". Nalezení úspor třeba v oblasti centrálního nákupu ušetří zhruba pětinu administrativních nákladů. Důslednou revizí prošly také vztahy s dodavateli a zákazníky.
Téměř identickými slovy popsal opatření, která přijala pobočka DHL, Roman Piňos: důsledná kontrola nákladů, optimalizace a efektivita interních procesů. Firma v Česku zaměstnává dva tisíce dvě stě lidí.
Krize jako příležitost
Návrat zlatých časů je i pro speditéry zatím v nedohlednu. Některé ze čtyřiceti tří tisíc převážně menších logistických firem, které se pohybují na českém trhu, svou činnost zcela jistě ukončí. Odborníci, které oslovil Ekonom, se shodují na tom, že vlna bankrotů by mohla přijít na začátku léta.
Krize je samozřejmě také příležitostí k akvizicím. Třeba Schenker už v lednu koupil společnost Railog, která se specializuje na železniční logistiku.
Marie Lucová
DB Schenker
Obor:
- pozemní, letecká, námořní a železniční přeprava, komplexní plně integrovaná logistická řešení
Na českém trhu:
- Schenker, spol. s r. o., od roku 1991
Působnost:
- 150 zemí světa
Počet zaměstnanců:
- 75 tisíc
Zdroj: Schenker, spol. s r. o.
DHL
Vlastník:
- skupina Deutsche Post DHL
Na českém trhu:
- od roku 1986 poskytovala expresní kurýrní služby prostřednictvím místního přepravce, vlastní pobočka od roku 1991
- pod DHL Express (Czech Republic) spadá divize Express - expresní letecká a balíková přeprava - a divize Freight - mezinárodní a vnitrostátní pozemní přeprava
Počet zaměstnanců v ČR:
- zhruba 2200 lidí
Zdroj: DHL Express (Czech Republic)
43 tisíc firem
na českém trhu se zabývá logistikou a spedicí.