Dnešek má jasné téma - Rozvoj lidských zdrojů. Bohužel, často zde dochází k záměně pojmů. Proces rozvoje HR není moderní a efektivní, ale pouze módní a efektní. Moderní je efektivita, kvalita, excelence. Dodržme následující principy a postupy a získají tím i tyto přívlastky.

První princip je moderní metoda. Ve všech formách vzdělávání je nutné opustit konzervativní akademismus, který lidem poskytuje pouze velké množství informací, ale ne schopnost proměnit je v dovednosti přinášející žádané efekty. Zkušenostní liberalismus učení je příležitostí nacházet cesty efektivity. Opusťme proto zastaralé metody přednášek, seminářů, případových studií. Vyžadujme metody vzdělávání vedoucí k tréninku, skupinové a týmové práci, akčnímu učení a zvládání specifických rolí či situací. Vyžadujme od vzdělávacích institucí efektivní proces učení. Ten zaručí systém čtyř kroků - klíčových otázek:

1. Jak to dělám? 2. Jak to dělají ti nejlepší? 3. Jak to dokážu zlepšit? 4. Jak to funguje? Tyto čtyři fáze musí být zřejmé z předkládaných učebních plánů a z tréninkových scénářů.

Druhý princip je moderní, efektivní forma. Postupy jsou opět ověřené a stačí je jen důsledně vyžadovat. Efektivity rozvojových procesů je dosaženo, když se naplní čtyři hlediska. Účastník tréninku musí problematiku:

pochopit - Jsou mi jasné principy? Našel jsem racionální schéma? Znám příčiny?

pozorovat - Udržuji si odstup? Vnímám a hodnotím dosažené výsledky?

prožívat - Vytvářím si zkušenost vlastním aktivním postupem?

prakticky využít - Ověřil jsem si fungování a našel jsem věrohodný příklad využití?

Pokud je proces vzdělávání namíchán z těchto ingrediencí je pro rozvoj lidských zdrojů velmi účinný.

Třetí princip je moderní obsah. Dnes není problém získávat aktuální informace, ale důležitější je donutit se k jejich vyhledávání. Lidé potřebují k poznání dojít. V moderně pojatém systému vzdělávání nedostávají studenti hotové informace, myšlenky a znalosti od moudrých učitelů. Ty nejsou podstatné. Důležité je přimět lidi, aby k novým myšlenkám a závěrům došli sami. Hledejme v moderním vzdělávání princip AHA - EFEKTU. Věty typu "Na to bych nepřišel. Na to nemám." jsou k ničemu.

Čtvrtý princip vyžaduje permanentní měření efektivity. Bez několika úrovňových evaluačních systémů není možné dosáhnout požadovaných změn. Hodnocení je nutné zaměřit jak na lektory, tak na metodiky a výstupy. Hlavní důraz je přitom kladen na změnu úrovně dovedností. Je nutné provést hodnocení ve třech fázích. Před zavedením vzdělávacích procesů a těsně po jejich absolvování. Neméně důležitá je třetí fáze ověřující schopnost využití dovedností v běžných firemních činnostech.

Je zarážející, jak málo času zadavatelé vzdělávání věnují měření zvýšení úrovně vzdělávání. Od vzdělávacích firem nejsou vyžadovány plány následného rozvoje ani aplikační postupy. Proces využití dovedností by měl být řízený a koordinovaný. Tím se zvyšuje požadovaná efektivita rozvojových procesů.

Připadají vám tyto myšlenky inovativní či nové? Nejspíš ne! Vždyť vycházejí z principů starých 400 let. Již učitel národů Jan Ámos pokládal aktivitu, tvořivost, osobní prožitek a zkušenost vlastní cílenou prací za nejefektivnější formu učení. Nové může být jen důsledné a systematické dodržování těchto principů vzdělávání.

Petr Kazík

jednatel AHRA - Ambra Human Resource Agency, s. r. o.

Související