Autor článku si všímal toho, které charakteristiky manažerů vyvolávají u podřízených často posměch, neúctu, pohrdání či nenávist. Jsou to především:

1. Nezastat se podřízených (vedených) - pokud se nadřízený neumí zastat podřízeného, způsobuje tím jemu i sobě problémy. Nevhodné je též kritizovat podřízeného před jeho spolupracovníky a stejně neproduktivní je připojovat se ihned ke kritice nadřízeného na své podřízené, zvláště v situaci jejich přítomnosti.

2. Svalovat vinu na druhé - nadřízený je odměňován za výsledky vedeného pracoviště. Pokud jsou negativní a vznikly za jeho vedení na stejném místě, pak nelze přenést vinu na podřízené. To jde bez nepříjemných následků pouze jednou. Schvalování viny na druhé kvete nejen v managementu, ale také v politice a jen těžko se dá určit, kde bylo dříve a kde je více rozšířeno.

3. Víra v neomylnost, domýšlivost, arogance až narcismus - arogantní jedinci imponují pouze sobě a některým souputníkům, kteří se jim svou vlastní mírou arogance přibližují. Narcisté jsou ještě horší odrůdou, neboť jsou doslova psychopaty v řízení. Narcismus je ve svých projevech neukojitelný a proto se stává překážkou efektivního řízení. Tvořivého řízení je neschopen.

Arogantní jednání manažera je dvojího typu. Jde o narcistické jedince, kteří mají aroganci jako součást své osobnostní výbavy (tzv. pravá arogance). Nebo je arogance příznakem/maskováním neumětelství, nekompetentnosti či defektu sebepojetí (tzv. zástupná arogance).

4. Protěžování jedinců, či úzké skupiny na úkor ostatních - nepotismus (protěžování příbuzných), cronyismus (bratříčkování) jsou každému známé. Protěžováni však mohou být i jiní jednotlivci či skupiny. Protěžování ničí koncept rovnosti. Ten je v podstatě ideou v hlavách jedinců. Tato idea je u každého jinak vystavěna, avšak má i společné rysy. Rozdíly lidé chápou a smíří se s nimi. Nelibost přinášejí rozdíly nezasloužené, nepochopitelné a nespravedlivé.

5. Prokazatelná lež - pokud je manažer přistižen při lži, která se bytostně dotýká jeho podřízených, je ztracen. Taková lež devalvuje vztahy podřízený - nadřízený takovým způsobem, že není obvykle možná budoucí náprava.

6. Nebýt součástí systému (antipříklad) - manažer je vždy součásti systému, který řídí. Nestojí jen nad ním a nikdy nestojí vedle něho. Pokud jeho chování ukazuje, že se necítí být součástí systému, znepokojuje to podřízené (ztráta důvěry) a přináší mu to problémy.

7. Kognitivní trias: nesystémovost, nerozhodnost, nedostatek velkorysosti - šest výše popsaných charakteristik mělo společný znak - interakční komponentu vedoucí - vedený a důsledky z ní plynoucí. Sedmá komponenta je tvořena spíše kognitivní triádou : nesystémovost, nerozhodnost a nedostatek velkorysosti. U manažera vždy překáží převaha analytického myšlení, diskvalifikuje ho neschopnost rozhodovat (rozhodnout) a také detailismus až puntičkářství.

Pokud popsané charakteristiky u manažera dominují - především v oblasti ztráty sebekritického nadhledu, soudnosti, arogance, víry v neomylnost a domýšlivosti - užívají někteří autoři pro jejich označení termín manažerská nemoc.

Je to trochu zavádějící, protože stejný koncept může být užíván i pro zdravotní důsledky stresující práce manažerů.

PhDr. Vladimír Mařádek
Vězeňská služba ČR

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-21765250-manazerska-nemoc-trochu-jinak