Kdykoliv se píše o různých možnostech investování, najdete lidi, kteří vám řeknou: "To se jim to povídá, ale jak my máme z našeho platu něco investovat? Vždyť stačí jen tak na uhrazení běžných výdajů domácnosti." Ale dobrým přehledem o výdajích a jejich restrukturalizací se dají ušetřit nemalé prostředky.

STATISTIKA NASTAVUJE ZRCADLO. Český statistický úřad zachycuje, za co a v jaké proporci lidé utrácejí. Využijme spotřebního koše, který úřad pravidelně dělá, a na jeho základě se pokusme najít rezervy v našem rodinném rozpočtu.
Pokud si prohlédneme podrobně spotřební koš a případně prostudujeme i složení skupiny potravin a nealkoholických nápojů (na internetových stránkách ČSÚ) a zjistíme, že naše spotřeba se výrazně od té průměrné liší, můžeme si vytvořit svůj vlastní spotřební koš a doporučení uvedená dále pro jednotlivé skupiny zboží a služeb si modifikovat. Bereme-li vážně snahu redukovat výdaje, měli bychom tak jako tak alespoň jeden až dva měsíce zaznamenávat vlastní výdaje pro zjištění skutečné spotřeby (můžeme zjistit, že vlastně ani nevíme, za co příjmy utrácíme).
Z celé struktury spotřebního koše jsme vybrali následujících pět reprezentantů: potraviny a nealkoholické nápoje (přes 16 %), alkoholické nápoje, tabák (přes 8 %), bydlení, voda, energie, paliva (přes 24 %), doprava (přes 11 %) a rekreace a kultura (více než 9% podíl na výdajích). Celkově těchto pět skupin zahrnuje přes 70 % výdajů. Zkusíme u nich najít úspory.

VÍME, KOLIK SNÍME A VYPIJEME? U potravin a nealkoholických nápojů se nás snaží dnes a denně různí prodejci přesvědčovat, že u nich nakoupíme nejlevněji. Jakmile chcete ušetřit v této oblasti, měli byste sledovat nabídkové letáky a nakupovat akční zboží. Můžete najít informace na www.akcniceny.cz nebo supermarket.shopy.cz. Druhou možností je kupovat zboží pod značkou obchodníka místo značkového zboží. Zejména ve skupině tzv. cenových bojovníků je možné ušetřit i více než deset procent za srovnatelné zboží.
Přehled nejlevnějších obchodů či nejnižších cen může přiblížit pořadí obchodníků v Česku podle tržeb za rok 2006 (viz tabulku).
Podle průzkumu Shopping Monitor 2006 společností INCOMA Research a GfK Praha byl nejpreferovanějším řetězcem (hlavním nákupním místem) Kaufland, řetězcem s nejvyšší znalostí letáků Tesco a řetězcem s nejlépe hodnocenými cenami opět Kaufland. Jako celkově nejlépe hodnocený řetězec vyšel z průzkumu Globus.
Pokud se pokusíme kvalifikovaně odhadnout možnou výši úspor při nákupu v těchto hypermarketech (jde zhruba o desetinu výdajů), využíváním akčních nabídek je možné zvýšit úspory ještě o dalších 5 %.

ANI KAPKU, ANI KOUŘ. Ve skupině zboží alkoholické nápoje a tabákové výrobky buďme na sebe krutí, pokud chceme ušetřit. Jediné rozumné doporučení zní: omezovat konzumaci. Kdo se neumí udržet na uzdě, nemůže si stěžovat, že nemá z čeho investovat. A pokud si přece jen chceme nějakou tu skleničku dopřát, volíme levnější druhy výrobků (u nenáročných konzumentů), případně sledujme akční nabídky.
Zatímco spotřeba v oblasti alkoholických nápojů a tabákových výrobků je takřka výhradně v našich rukou, položky související s bydlením (voda, energie, paliva) příliš ovlivnit nemůžeme. Možnost stěhování do méně nákladných bytů je spíše iluzorní, a proto bychom v této kategorii měli spíše minimalizovat náklady spojené s užíváním bytu. Tedy zamezit únikům vody (netěsnící baterie, protékající klozety, preference sprchování před koupáním, zvážit použití myčky nádobí), snižovat spotřebu elektřiny vhodnými nízkoenergetickými spotřebiči a neplýtvat teplem přetápěním na vysokou vnitřní teplotu a následným větráním, opravit nebo zateplit plášť domu a vyměnit okna, abychom minimalizovali ztráty tepla. Výdaje v této oblasti tvoří čtvrtinu spotřebního koše. Racionalizací své spotřeby bychom měli být schopni ušetřit až 5 %.

JAK ZBOHATNOUT NA DOPRAVĚ. Pokud se zaměříme na úspory hned při nákupu auta, můžeme ušetřit i stovky tisíc korun. Čeští spotřebitelé stále více nakupují ojeté vozy. Zatímco dovoz aut stoupl za první čtvrtletí tohoto roku o 57 % na 50 374 vozů, prodej nových osobních aut se zvýšil o 9,2 % na 30 105 vozů. Způsobilo to zrušení platnosti osmileté hranice pro stáří dovážených aut. Ale měli bychom dobře zvážit, zda deset let starý automobil (i když koupený za méně než polovinu ceny nového auta) nebude mít podstatně vyšší spotřebu pohonných hmot a vyšší výdaje na údržbu (pokud zcela abstrahujeme od vlivu na životní prostředí).
Uvádí se, že způsobem jízdy lze ovlivnit v průměru dvacet procent normované spotřeby pohonných hmot. Mysleme na to, když šlapeme na plyn. V současnosti se rozjíždí kampaň Hledáme řidiče třídy A, která je součástí celoevropské iniciativy podporované Evropskou komisí. Jejím smyslem je, aby motoristé při výběru vozidla i jeho řízení více mysleli na spotřebu benzinu. Pokud očekáváme, že každý rok najedeme desítky tisíc kilometrů, je na místě zvažovat i druh paliva, tedy zda nenahradit benzin naftou. Ale musíme dobře počítat, protože nižší provozní výdaje získáme u naftových motorů za vyšší cenu.
Pak je tu ještě možnost nahradit soukromou dopravu veřejnou, případně městskou hromadnou, nebo více chodit pěšky. Odborníci zcela doporučují odbourat jízdy autem do vzdálenosti 4 km. Na tuto vzdálenost je totiž nejvyšší spotřeba paliva. A pokud zejména v Praze je začátek a konec naší cesty blízko stanice metra, je 20 Kč za jízdné nesrovnatelných se spotřebou i úsporného osobního automobilu.

HODNĚ MUZIKY ZA MÉNĚ KORUN. I za zábavu a koníčky se dá ušetřit. Pro audiovizuální přístroje, fotoaparáty, videokamery a počítače platí to, že výhodněji je možné mnohdy nakoupit pomocí internetu. U hraček bychom si více než na cenu měli dát pozor na zdravotní nezávadnost a přiměřenost hračky věku dítěte.
U kulturních akcí zpravidla příliš nehledíme na cenu vstupenky do kina či divadla, ale i ta je součástí našich výdajů. Zejména pravidelná návštěva multikina se může na výdajích značně podepsat. Přitom některé filmy je klidně možné zhlédnout na videu, aniž bychom se tím připravili o nějaký zásadní požitek.
Značnou pozornost už Češi věnují nákupu dovolené. Využívají levnější nákupy přes internet a tak zvané last minute nebo naopak first minute. Těmi se dá ušetřit až polovina nákladů. Bohužel už neplatí, že tuzemská dovolená je levnější než zahraniční.
A kam s uspořenými penězi? V tom může poradit i příloha o investování v tomto čísle týdeníku Ekonom.

Pavel Mikan
Vysoká škola ekonomická v Praze

75investovani.gif

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-21199930-investovani-nejen-pro-milionare