Fiktivní vyměření daně
Nedávno bylo publikováno rozhodnutí Nejvyššího správního soudu. Je sice stručné, ale pro aplikaci institutu fiktivního vyměření daně v daňovém řízení je poměrně významné. V čem konkrétně jeho přínos spočívá? Nejvyšší správní soud uvedl, že vyměření daně k poslednímu dni lhůty pro podání daňového přiznání je pravomocné až po uplynutí třicetidenní lhůty pro odvolání. Do této doby se nejedná o poslední známou povinnost daňového subjektu, a to proto, že daň ještě nebyla pravomocně stanovena rozhodnutím správce daně. Dospěje-li v této lhůtě daňový subjekt k názoru, že jeho daňová povinnost má být odlišná, než jakou uvedl v daňovém přiznání, nelze podat dodatečné daňové přiznání. V takovém případě je možné podat odvolání, a to jako řádný opravný prostředek.
VÝROK KRAJSKÉHO SOUDU. V předmětném řízení podal daňový subjekt odvolání proti údajům deklarovaným v přiznání k dani z příjmů právnických osob, a to čtyři dny po jeho podání. Rozhodnutím příslušného správního orgánu bylo odvolání zamítnuto. Krajský soud na základě žaloby podané daňovým subjektem rozhodnutí zrušil s odůvodněním, že pro podání odvolání nebyly splněny zákonné podmínky. Daňový subjekt měl použít jiného nástroje, a to dodatečného daňového přiznání. Správní orgán, vázán při novém projednání věci právním názorem krajského soudu, následně řízení ve věci podaného odvolání zastavil s odůvodněním, že se jedná o nepřípustné podání.
NEJVYŠŠÍ SPRÁVNÍ SOUD NESOUHLASÍ. Se závěry krajského soudu se ale neztotožnil Nejvyšší správní soud (NSS). Uvedl, že klíčovým pro posouzení věci je výklad ustanovení paragrafu 46 odst. 5 zákona o správě daní a poplatků ve spojení s ustanovením paragrafu 48 odst. 1 zákona o správě daní a poplatků. Tato ustanovení upravují tzv. fiktivní vyměření daně a podmínky pro podání odvolání. První z výše citovaných ustanovení jasně stanoví, že za splnění zákonem stanovených podmínek nemusí správce daně daňovému subjektu sdělovat výsledek vyměření daně a za den vyměření daně a den doručení fiktivního rozhodnutí je pak považován poslední den lhůty pro podání daňového přiznání (bylo-li podáno včas). Podmínky pro podání odvolání dané ustanovením paragrafu 48 odst. 1 zákona o správě daní a poplatků jsou následující a musí být splněny najednou:
musí se jednat o rozhodnutí, kterým byl stanoven daňový základ a daň;
daňový subjekt se nesmí vzdát práva na odvolání.
Ustanovení paragrafu 46 odst. 5 zákona o správě daní a poplatků stanoví, že v případě fiktivně vyměřené daně se jedná o rozhodnutí, kterým je stanoven daňový základ a daň. Splnění druhé podmínky musí být patrné ze správního spisu.
Pokud se tedy daňový subjekt při vyplňování daňového přiznání zmýlil, má možnost podat proti rozhodnutí založeném na těchto údajích odvolání, a to v obecné lhůtě 30 dnů ode dne, který následuje po dni doručení rozhodnutí. To znamená ode dne, který následuje po posledním dni lhůty k podání daňového přiznání. Správní orgán je pak, za splnění dalších náležitostí stanovených zákonem o správě daní a poplatků, povinen o odvolání rozhodnout postupem podle ustanovení paragrafu 49 či 50 zákona o správě daní a poplatků. Obdobným způsobem lze využít tohoto institutu také při nejednoznačné právní úpravě. Podání dodatečného daňového přiznání před uplynutím lhůty pro podání odvolání proto není možné a podání odvolání jako řádného opravného prostředku je zcela v souladu se zákonem.
PRÁVNÍ MOC. Důležitý je také vyjádřený právní názor NSS, že fiktivní rozhodnutí podle ustanovení paragrafu 46 odst. 5 zákona o správě daní a poplatků nabývá po uplynutí třicetidenní lhůty stanovené ustanovením paragrafu 48 odst. 5 téhož zákona právní moci. K obdobnému závěru dospěl již NSS i v dřívějším judikátu (viz sp. zn. 6 A 148/2002-80).
Praktickým dopadem tohoto názoru je pak skutečnost, že NSS zcela jasně definuje okamžik, ke kterému dochází ke stanovení daňové povinnosti a k vyměření daně. Správce daně tak po tomto okamžiku zejména není oprávněn činit úkony, které jsou součástí vyměřovacího řízení směřujícího ke stanovení daňové povinnosti. Takovým právním institutem v rámci vyměřovacího řízení je rovněž řízení vytýkací upravené v ustanovení paragrafu 43 zákona o správě daní a poplatků. K této otázce se již rovněž vyjadřoval Nejvyšší správní soud: Na vytýkací řízení je nutné pohlížet jako na součást vyměřovacího řízení. Postup podle paragrafu 43 zákona o správě daní a poplatků se vztahuje na časový úsek od podání daňového přiznání do okamžiku, než je správcem daně vyměřena daňová povinnost. Protože vytýkací řízení předchází v zákonem vymezených případech vyměření daně, nelze jej podle NSS zahájit poté, co již správce daň vyměřil. Přípustné použití ustanovení paragrafu 43 zákona o správě daní a poplatků po vyměření daně upravuje výslovně pouze ustanovení paragrafu 50 odst. 4. Odvolací orgán je oprávněn použít přiměřeně postup podle ustanovení paragarfu 43 i v odvolacím řízení.
Jelikož zákon o právě daní a poplatků neobsahuje v ustanovení paragrafu 43 pro zahájení vytýkacího řízení žádné časové omezení, přináší uvedená judikatura NSS do daňového řízení další významný prvek právní jistoty.
Michaela Šilhavá
Radek Buršík
PricewaterhouseCoopers
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



