Evropská komise předloží na podzim návrh směrnice, která má zavést takzvaný One-Stop-Shop systém, neboli centrální výběr a správu DPH. Společnosti a podnikatelé, kteří jsou plátci DPH, mohou do konce července podávat Evropské komisi své návrhy a připomínky.

Projekt. Podnikatelům, kteří dodávají zboží nebo poskytují služby konečným zákazníkům v různých členských státech Evropské unie, se prostřednictvím projektu nabídne možnost vyřídit povinnosti spojené s DPH ve členském státě, kde mají své sídlo. Zamýšleným postupem by byla u vybraných transakcí odstraněna povinnost registrace ve všech členských státech EU, kde je vykonávána podnikatelská činnost. Mezi tyto transakce patří zásilkový prodej, instalace a montáž zboží konečným spotřebitelům, opravy zboží pro konečné spotřebitele, prodej zboží na výstavách a veletrzích, prodej na palubách letadel a další. Tímto opatřením by měly být odstraněny potíže s různými formami a obsahem přiznání k DPH, různou délkou zdaňovacích období, s jazykovými bariérami apod. Projekt je součástí dlouhodobé strategie zaměřené na zjednodušení fungování jednotného vnitřního trhu, a to jak pro obchodníky, tak pro správní orgány jednotlivých členských států EU. Předpokládaného cíle má být dosaženo větším využitím prostředků elektronické komunikace mezi obchodníky a finančními orgány a mezi správci daně v jednotlivých státech navzájem.

Navrhovaná směrnice má navázat na směrnici o poskytování digitálních služeb, která nabyla v EU účinnosti 1. července 2003. Již v tomto případě byl v EU přijat systém, kdy společnost, která je založena mimo EU a dodává elektronicky služby konečným spotřebitelům v různých členských státech EU, je pro tyto účely registrována pouze na jednom místě, kde podává svá přiznání k DPH a kde tuto daň také platí.

V průzkumu, který přípravě projektu předcházel, uvedlo 26 % oslovených obchodníků, že povinnosti vyplývající ze stávajícího systému DPH považují za překážku vnitřního trhu. Přibližně 10 % společností považuje DPH za oblast, která jim způsobuje nejvyšší obchodní náklady. Obecně byla DPH zařazena na čtvrté místo, co se týče náročnosti požadavků na vykazování (po pravidlech týkajících se zaměstnanosti, shody s technickými požadavky na výrobky a právní úpravě životního prostředí).

Praktické využití. Elektronický systém by měl umožnit vytvoření jediného místa registrace k DPH, které by spravovalo veškeré povinnosti spojené s touto daní v jakémkoli členském státě EU. Systém by fungoval na dobrovolné bázi. Pokud by plátce DPH chtěl, mohl by se tak jako dnes nadále registrovat ve více členských státech a jednat přímo s národními finančními úřady.

Společnosti, které by centrální správu DPH využívaly, by na daňových dokladech a na přiznání k DPH uváděly identifikační číslo přidělené tím státem, v němž mají sídlo.

Registrace osob do systému One-Stop-Shop. Fungování centrální správy DPH by mělo být zahájeno tímto způsobem:

Plátce DPH zašle elektronickou žádost o registraci svému správci daně. Tato žádost by měla obsahovat běžné základní údaje (kontaktní údaje, odvětví podnikání, daňové identifikační číslo, resp. číslo registrace k DPH, případně čísla registrace k DPH v dalších zemích, v nichž subjekt podniká).

Finanční orgány toho státu, kde má společnost sídlo, žádost prověří.

Pokud bude přijata, bude příslušnému plátci DPH zasláno elektronické potvrzení.

Veškeré informace uvedené v žádosti budou současně automaticky elektronicky předány všem členským státům.

Všechny členské státy budou poté moci zkontrolovat, zda osoba již nebyla registrována pro účely DPH jako plátce se sídlem na jejich území. Pokud tomu tak nebude, budou případná další čísla registrace k DPH jako nadbytečná zrušena.

Každý členský stát bude mít přístup do úplné a aktualizované databáze všech osob zařazených do systému One-Stop-Shop.

Přiznání k DPH. Jakmile bude subjekt do systému One-Stop-Shop zaregistrován, bude moci jeho prostřednictvím elektronicky podávat přiznání k DPH. V rámci projektu by měl být připraven evropský formulář přiznání k DPH s jednotným obsahem, který by měl být zpřístupněn na webových stránkách národních finančních orgánů.

Formulář má obsahovat obecné informace o společnosti, která přiznání k DPH podává, a výčet zdanitelných transakcí. Momentálně se předpokládá, že elektronické přiznání bude obsahovat jednotlivé elektronické "stránky", vždy jednu pro každý členský stát, a vykazující plátce vyplní jen ty stránky, které pro něj budou v příslušném zdaňovacím období relevantní. Náležitosti týkající se uplatňování DPH v jednotlivých členských státech, například sazby DPH, by zadávaly jednotlivé státy přímo na své národní stránky. Nepředpokládá se totiž, že by systémem One-Stop-Shop byla všechna národní specifika harmonizována.

Evropská komise navrhuje ponechat standardní čtvrtletní zdaňovací období pro všechny společnosti registrované v systému One-Stop-Shop s tím, že lhůta pro podání přiznání k DPH by nebyla delší než jeden měsíc po konci tohoto období.

Důležité je upozornit na to, že systém One-Stop-Shop nemá nahradit ani sjednotit podávání běžných národních přiznání k DPH. Společnosti účastnící se tohoto systému by pouze měly dodatečné harmonizované povinnosti.

Nárok na odpočet. Prostřednictvím elektronického přiznání k DPH podaného v rámci systému One-Stop-Shop by společnosti mohly běžně nárokovat odpočet DPH na vstupu. Nicméně vždy bude potřeba řídit se pravidly danými legislativou toho státu, kde byly příslušné transakce na vstupu uskutečněny.

Projekt předpokládá využití elektronických podání také u žádostí o vrácení DPH podle Osmé směrnice.

Placení DPH. Navrhovaný systém sjednotí datum, k němuž budou registrované společnosti povinny odvést DPH. Evropská komise doporučila, aby tímto dnem byl den podání přiznání k DPH. Přepokládá se, že platba bude učiněna přímo na účet a v národní měně toho členského státu, kde nastala spotřeba zboží nebo služeb. Je přitom možné, že finanční orgány jednotlivých členských států po dohodě s centrálními bankami umožní, aby vznikl jediný centrální účet pro všechny platby DPH, uskutečňované v národních měnách. Elektronický systém by následně přidělil jednotlivým členským státům EU část DPH, která jim náleží.

Pokud dojde k situaci, že plátce DPH bude mít v příslušném zdaňovacím období nadměrný odpočet, je navrhováno, aby se DPH vracela až po uplynutí dvou po sobě jdoucích zdaňovacích období.

Kontrola přiznání. Podaná přiznání k DPH budou okamžitě automaticky předána státům, kde se uskutečnila konečná spotřeba zboží a služeb, aniž by byla kontrolována státem, v němž je plátce registrován. Případné pokuty, vyměřování penále za pozdní nebo vadné podání přiznání a zahájení případného správního řízení bude vždy podléhat legislativě státu konečné spotřeby příslušného zboží nebo služeb.

Návrh rovněž předpokládá, že v případě, kdy finanční orgány státu, v němž je plátce DPH registrován, budou provádět daňovou kontrolu, mohou o tom uvědomit finanční orgány ostatních členských států. To by umožnilo státům konečné spotřeby zboží a služeb účastnit se těchto kontrol.

Ačkoli navrhovaný systém One-Stop-Shop neodstraní hmotně-právní specifika jednotlivých členských států EU pro uplatňování DPH, tedy např. rozdílné sazby, osvobození od DPH atd., mohl by ulevit plátcům DPH v rovině administrativní.

Pokud tento projekt nabude podoby závazné směrnice, můžeme se těšit, že ke zjednodušeným pravidlům platným dnes pro plátce DPH dodávající zboží či poskytující služby plátcům DPH v jiných členských státech, přibude zjednodušený režim i pro plátce DPH dodávající v rámci EU konečným spotřebitelům.


Daňové a právní služby, PricewaterhouseCoopers

Související