Brain Logistics je malá poradenská firma, která vznikla před téměř dvěma roky z iniciativy jejího šéfa ing. Viliama Grácze. Ten předtím působil řadu let v jedné z největších mezinárodních konzultantských firem - Ernst & Young a vzhledem ke svému zaměření na poradenství pro podniky se i nadále věnuje této oblasti. Avšak na rozdíl od předchozího zaměstnavatele, jehož klienty byly zejména velké podniky, se nyní, jako samostatný podnikatel (ve firmě jsou zatím 3 poradci a 1 konferenční manažerka), zaměřuje na poradenství pro střední podniky.
Firma se nyní profiluje ve třech směrech: 1. specializuje se na strategické poradenství, 2. na procesní analýzu a optimalizaci včetně řízení nákladů a 3. na služby spojené s financováním rozvoje podniků.
Za třináct let své činnosti v roli podnikového poradce poznal ing. Grácz pozitiva i negativa této práce a navíc může srovnávat: Práce pro renomovanou nadnárodní firmu nebo samostatné podnikání v tomto oboru, v němž i u nás vládne silná konkurence? A právě o tom je následující rozhovor MŘ.
ROZHOVOR
Co považujete za největší problém současného podnikání v oboru konzultačních služeb?
Zpočátku se zdálo, že hlavní problém je jak sehnat schopné, vzdělané, pracovité a slušné lidi do týmu poradců. Dnes už ale není takový problém sehnat vhodné lidi, ale zajistit kdo z nich nejlépe udělá požadovanou práci, která je v případě podnikového poradenství v malé firmě poměrně různorodá. Zároveň to vyžaduje úzkou specializaci alespoň v jedné oblasti a naprostou oddanost práci - 14 hodin denně, často i v sobotu a v neděli. Když je zkušený poradce zaměstnaný u renomované firmy, pak požadavek širšího záběru činností odpadá. Má to i jiné výhody a tak není divu, že ne každému se chce nastoupit do malé soukromé firmy a na vlastní kůži poznat riziko podnikání. A vzít někoho rovnou ze školy, to v poradenství také ne vždy jde. Uchazeč o tuto práci by měl mít minimálně 2 až 3 roky praxe, aby se mohl začít vychovávat. Záleží samozřejmě na jeho znalostním i technickém potenciálu, stejně jako na systému vzdělávání a na jeho osobnostních charakteristikách. Pokud bude naše firma dál růst, vydáme se zřejmě touto cestou.
V čem ještě vidíte rozdíly v práci poradce ve velké mezinárodní společnosti a v malé konzultantské firmě v ČR?
U Ernst & Young se provádělo výběrové řízení a zhruba polovina klientů tím u volby poradce procházela. U malé firmy našeho typu je výběrových řízení sotva 10 %, ale zato je práce víc osobní. Na velkou a známou společnost se klienti obrátí často i díky značce či jménu firmy, v malé jde téměř výhradně o doporučení stávajících klientů na základě jejich dobré zkušenosti z předchozí spolupráce.
Další rozdíl je v získávání potřebného know-how: zatímco u velké firmy jde často o přejímání moderních postupů a metod z mateřské společnosti, u domácí malé je třeba potřebné zdroje moderních znalostí složitě vyhledávat po celém světě a naučit se je aplikovat na místní podmínky. Předpokladem samozřejmě je dobrá znalost alespoň dvou světových jazyků; jenom angličtina - to už dnes nestačí.
A co klienti, ti se přece v obou případech také liší?
Jistě. Mám-li to shrnout, pak největší rozdíl mezi prací pro velkou a malou/vlastní firmu vidím ve vztahu ke klientům. Poradce malé firmy je něco jako rodinný lékař, který má ke svým klientům osobní vztah a ten je myslím oboustranný. A pak je tu i větší tlak na výsledky. Klienti malé firmy chtějí znát konkrétní, finančně vyjádřený výsledek navrženého opatření a to ve velmi krátkém čase, zatímco zákazníkům velkých společností vyhovuje více systémový a formalizovaný přístup. Výsledky činnosti chtějí sice také vidět, ale jsou schopni někdy počkat na strategické dopady nebo vnímají více kvalitativní aspekty a rizika.
Mám-li opět použít příměr, pak práce poradce ve velké firmě je během na 10 km, krátký odpočinek, a další běh, zatímco v malé firmě to je maraton, nebo vlastně neustálý pohyb. Odměnou je za to určitá volnost: soukromý poradce má jen zákazníky, zaměstnanec velké konzultantské společnosti má navíc kolegy a šéfy.
Po čem je dnes v poradenství největší poptávka?
Téměř každý podnikatel se dnes zajímá o možnosti využití financí ze strukturálních fondů. Značný zájem je též o spolupráci při zajišťování financování rozvoje podniku a snižování nákladů. Naše klientela má dvě kategorie potřeb: v té první jde o zvládnutí růstu - MSP mají obvykle problém s tím, jak zajistit financování svého rozvoje a udržet funkčnost procesů. Žádají tudíž radu a pomoc v otázkách zajištění větších finančních akcí a investic, nevyznají se dobře v problematice finančního řízení, controllingu, reportingu nebo třeba i v podnikovém marketingu. V procesu růstu nemají manažeři a podnikatelé čas to všechno nastudovat.
Do druhé skupiny našich klientů se řadí ti, kteří chtějí dosáhnout dynamický růst a žádají nás o radu jak pro to vytvořit vhodné podmínky. Začíná to definováním směru dalšího rozvoje, řízením zavádění strategie do běžného provozu, přes optimalizaci podnikových procesů a zajištění lidí až po snižování nákladů a uvolnění zdrojů pro podporu prorůstových opatření.
Jaký trend vidíte, na základě vašich zkušeností, v oboru poradenství?
V souvislosti s rozšířením EU a s globalizací podnikání přestává být poradenství pro MSP lokální záležitostí a stává se činností trvale propojenou na zahraničí. Přibývá totiž případů kdy klient má sídlo v ČR, ale jeho společník sídlí v zahraničí nebo česká firma tam zakládá dceřinou společnost. Většina firem musí řešit též otázku prodeje svých výrobků a služeb, ale málokterá prodává jen v tuzemsku.
Internacionalizace podnikání, dodavatelských a odběratelských struktur se zákonitě promítá i do poradenství. Poskytovat klientům služby na mezinárodní úrovni to je, myslím, hlavním trendem v poradenství pro MSP. Od poradců to vyžaduje - krom výborných jazykových znalostí - též ochotu k celoživotnímu vzdělávání, což by teoreticky mělo platit i pro jejich klienty-manažery a vlastníky. Ale ti obvykle nemají čas se vzdělávat v metodách a nástrojích řízení - řeší problematiku vývoje vlastních služeb a produktů a jejich dodávky svým zákazníkům. Proto často vítají semináře, na nichž mají možnost seznámit se s moderními přístupy k řešení svých problémů. A to zejména v koncentrované podobě a s vazbou na praktickou aplikaci a zkušenost jiných lidí jako jsou oni sami. A proto pravidelné pořádání specializovaných seminářů vidíme vlastně také jako součást naší poradenské práce.
Řekl jste, že i malé poradenské firmy dnes musejí hledat zdroje know-how v zahraničí. Můžete uvést příklad?
V našem případě byl takovým zdrojem například Model excelence EFQM,*) zaměřený na zavádění metod zvyšujících produktivitu a kvalitu podnikového řízení, což je novinka posledních deseti let. Při své praktické aplikaci zaměřené na rychlý efekt se stává tento model velmi přesným a účinným nástrojem umožňujícím v řádu dní provést diagnózu stavu řízení podniku libovolné velikosti a odvětví v kvalitativní i kvantitativní podobě. Jako výsledek podnikové spolupráce (Volkswagen, KLM, Bull, British Telecom + 10 dalších vedoucích podniků) a věděcké sféry (Middlands University) zobecňuje zkušenosti a nejlepší postupy 5000 analyzovaných evropských společností. Svým hodnocením umožňuje (i mezioborové) benchmarky a hlavně logicky zdůvodněné stanovení priorit dalšího rozvoje a oblastí zlepšování výkonnosti.
Podobné zdroje znalostí je třeba hledat po celém světě a snažit se aplikovat je doma s co největší rychlostí a kvalitou.