V Brně budou znovu přítomni zástupci všech významných světových automobilek, někteří z nich se pochlubí aktuálními novinkami. Třeba italský Fiat poprvé představí veřejnosti nové užitkové vozy Fiat Panda van a pick-up Fiat Strada. Na expozici Fiatu budou k vidění i tři face-lifty pro rok 2004: Fiat Scudo, Fiat Doblo cargo combi s novým motorem 1,3 Multijet a Fiat Stilo MW van s novým motorem 1,9 JTD 140 k.

Expert s novou tváří

Na podzim roku 1995 uvedla společnost Automobiles Peugeot na trh v kategorii vozů do 900 kg svůj první užitkový vůz s názvem Expert. V letošním roce představuje jeho inovovanou verzi, nabízející ve svém segmentu výjimečný jízdní komfort a velký nákladový prostor při zachování kompaktních rozměrů.

Model Expert, který byl původně odvozen z osobního modelu 806, je nyní modifikován ve stylu novinek značky Peugeot. Výsledkem je moderní vzhled zvýrazněný novým tvarem světlometů s čirou optikou a integrovanými směrovými světly. Robustnost přední části je umocněna žebrováním masky a novým tvarem předního nárazníku, který je uzpůsoben k zabudování inovovaných mlhových světlometů s čirou optikou. Modelová řada Expert bude v České republice obohacena o osobní verzi Combi pro přepravu až devíti cestujících. K dispozici tak budou celkem tři typy karoserií.

Světová premiéra autobusu

Jednou ze světových premiér na veletrhu je autobus TEDOM od stejnojmenné firmy. Firma TEDOM, s.r.o., (dříve LIAZ, ŠKODA Motory a Jamot) dodává již několik let na trh plynové motory (CNG) pro autobusy. Nejnovějším produktem firmy je plně elektronicky řízený motor TEDOM M 1.2 C 640 FNG3 pro autobusy se sekvenčním vstřikováním plynu do sacího kanálu každého válce. Zážehový řadový šestiválec s objemem 12 l má největší výkon 210 kW, největší točivý moment 1250 N.m v rozsahu otáček 1200 až 1400/min. Ve světové premiéře se objeví tento motor zabudovaný do nízkopodlažního dvanáctimetrového třídveřového autobusu TEDOM.

Aura a Cygnus: česká premiéra

Společnost SolBus s.r.o., která v České republice zastupuje španělského výrobce luxusních dálkových i linkových autobusů značky Beulas, představí zcela nový model Aura. Současně s vývojem Aury pracoval výrobce i na další nové řadě Cygnus, která je určena pro zákazníky preferující nižší vozy - zatímco Aura měří 3,8 m, Cygnus měří 3,6 m. Je to však jediný drobný rozdíl, kterým se oba vozy odlišují. Ve srovnání s předcházejícími modely Eurostar E a Stergo E ztvárňují současné světové trendy v oblasti automobilového průmyslu.

Na první pohled zaujmou svou aerodynamikou, vkusem i elegancí. Nespornou předností autobusů Beulas je velký zavazadlový prostor o objemu až 16,5 m3, centrálně ovládaný z místa řidiče. Cestující jistě ocení pohodlně tvarovaná sedadla, jejichž opěradla se po opuštění sedačky automaticky vrátí do standardní polohy. Díky své konstrukci vůbec neomezují cestujícího sedícího vzadu.

Španěl a Ital útočí

Na silnice a do terénu se poprvé rozjel v roce 2000 a od té doby si jej za svého pomocníka zvolilo již několik set zákazníků. O koho se jedná? O lehké nákladní vozidlo s výraznými terénními vlastnostmi, které pochází z Itálie a nese název Scam. Vozidla Scam budou součástí expozice firmy Dajbych s.r.o. na volné ploše F1. Dalším trumfem této expozice bude klasický terénní automobil Santana PS-10, výrobek španělské automobilky Santana motor.

Scam je konstruován jako víceúčelové vozidlo s velkou průchodností v terénu, které chce být využíváno nejen jako nákladní automobil, ale především jako nosič speciálních nástaveb. Tomuto konceptu vyhovují i tři nezávislé silové výstupy pro snadnou montáž a pohon řady přídavných zařízení. Stálý pohon obou náprav, doplněný uzávěrkou diferenciálu zadní nápravy a mezinápravového diferenciálu, spolu s dvojitou redukční převodkou a velká světlá výška zaručují dobré jízdní vlastnosti v terénu.

Španělským klasikem do terénu je Santana PS-10. Žebřinový rám a tuhé nápravy s velkým křížením se podílejí velkou měrou na výborných jízdních vlastnostech především v terénu. Ty jsou takřka neměnné, ať už jedete s prázdným nebo plně naloženým vozidlem, případně pokud ještě vlečete přívěs o hmotnosti až 3000 kg. Karoserie je konstruována tak, aby zachovávala tradiční vzhled robustního terénního vozu.

Nový typ lehkého návěsu

Jednu ze zajímavých novinek najdou letos návštěvníci na expozici firmy Paragan, která do Brna připravila nový typ lehkého návěsu. Jedná se o desetimetrový dvounápravový návěs, který může být naložen až pětadvaceti europaletami a jeho celková hmotnost může být (dle používaného tahače) 13 až 25 tun. Může být zapojen do soupravy s "lehkotonážními" tahači, například Iveco Eurocargo, Mercedes Benz Atego, DAF LF, Renault Midlum apod. Oproti klasickému třínápravovému návěsu jsou zde použity pouze dvě nápravy. Tato konstrukce dokáže provozovateli při současných cenách ušetřit zhruba 3 Kč na jeden kilometr jízdy.(red)
Související