Sešel se rok s rokem a opět zde máme žebříček (ranking) podniků podle vytvořené přidané ekonomické hodnoty EVA, který zpracovaly společnosti Central European Capital (CEC) a Čekia. Připravily ranking absolutních hodnot EVA v roce 2002 a uvádějí také meziroční změnu EVA v absolutní hodnotě, absolutní velikost zisku před úroky po zdanění (NOPAT), absolutní hodnotu zainvestovaného kapitálu a ranking EVA v jednotlivých odvětvích.

V ŽEBŘÍČKU podle absolutních hodnot EVA jsou v první desítce dvě firmy z telekomunikací, tři související s výrobou aut a po jedné z tabáku, distribuce plynu, výroby plochého skla, farmacie a pivovar. Žádné překvapení, jde o obory, kterým se u nás vcelku daří. Z jiného pohledu jsou to prakticky všechno podniky pod zahraniční kontrolou - což také nepřekvapí.

Absentují zde giganti jako ČEZ, Český Telecom, Škoda Auto, Unipetrol, OKD atd. Nedařilo se jim tolik, jak bychom očekávali. Tam, kde se řadí podle tržeb, počtu zaměstnanců, aktiv a podobných ukazatelů, jsou tyto podniky stále jedničkami, ale v řazení podle hodnoty, kterou přinesli vlastníkům vloženého kapitálu, momentálně na předních místech chybí.

Mezi silné stránky rankingu EVA patří skutečnost, že jde stále o první pokusy propočítat na individuálních datech tak užitečný indikátor výkonnosti. Vzhledem k tomu, že ranking EVA ukazuje absolutní velikost vytvořené hodnoty, vypovídá také o ekonomické moci podniku. Je to proto velice praktický údaj a je dobře, že dostal přednost před odvozeným poměrovým ukazatelem, kterým je EVA na jednotku vloženého kapitálu.

Mezi slabé stránky tohoto rankingu však patří to, že algoritmus propočtu EVA není dostatečně transparentní. Autoři rankingu EVA si chrání své know-how a uveřejnili pouze některé dílčí postupy. Lze to pochopit u konkrétního výpočtu EVA z neveřejných dat v podniku. Avšak tam, kde se jedná o výpočet EVA z veřejně dostupných dat, by uveřejnění konkrétního postupu pomohlo propagaci tohoto užitečného manažerského nástroje. Více o metodice propočtu EVA najdete na webové stránce www.Ekonom.ihned.cz/ranking. Můžete si tam podle návodu tento ukazatel i jednoduše propočítat.

Na zmíněné stránce najdete také další žebříček tvorby hodnoty - ranking Ekonoma. Je postaven na podílu P/BV, tedy míře tržního zhodnocení kapitálu firmy. Nyní jsme tento ranking Ekonoma rozšířili také o absolutní hodnoty, tedy o rozdíl P (tržní ceny) a BV (vlastního kapitálu na akcii). Ukazatel je označován MVA (trhem přidaná hodnota).

DO RANKINGU EKONOMA byly vybrány podniky z prestižního indexu FTSE EURO TOP 100 a podniky z Polska, Maďarska, Slovinska, Slovenska a ČR, jejichž data jsou v databázi agentury Bloomberg. V této databázi jsou informace o podnicích, o které mají zájem hráči pohybující se na světových burzách. Můžeme si proto udělat obrázek toho, jak na nás pohlížejí.

Abychom mohli zahrnout i podniky z rankingu EVA, o kterých však nemáme k dispozici všechny údaje, museli jsme v jejich případě vypočítat hodnotu MVA nějakou oklikou. Nakonec jsme vyšli z jednoduchého předpokladu, že uvedené podniky budou stejnou EVA tvořit trvale, jako nerostoucí perpetuita. Pak už byl k dispozici příslušný vzorec, kde MVA je vypočtena jako podíl EVA na jednotku váženého průměrného nákladu na kapitál EVA/WACC). Takto spočítané MVA je spíše nadhodnoceno. U podniků z rankingu Ekonoma jsme ponechali i ukazatel P/BV vyjadřující efektivnost tvorby MVA. P/BV nám ukazuje, kolik eur tržní ceny připadá na jedno euro vlastního kapitálu, takže hodnota nad 1 znamená kladnou MVA, a tudíž tvorbu hodnoty pro vlastníka.

Nepřekvapuje, že evropské telekomunikační firmy mají výrazně vyšší MVA než naše. Jejich ekonomická moc je podstatně mohutnější. Překvapením je vysoké MVA také u Matav a Telekomunikacja Polska. Naše jednička Eurotel je až za nimi. Jsou zde také problémy, a to zařazení Nokia do telekomunikací (převzato z Bloomberga).

Nejblíže za evropské farmaceutické giganty se probil maďarský Gedeon Richter. Naše Léčiva jsou těsně za slovinskou Krkou na celkově devátém místě. V rankigu EVA je zajímavé zařazení Lékárny U nemocnice, s. r. o.

Předpokládali bychom, že Prazdroj je jedničkou mezi středoevropskými výrobci nápojů, ale dostal se před něj polský Browary Zywiec.

Ve stavebnictví a výrobě stavebních hmot je konečně jedničkou náš podnik (Glaverbel Czech), a to nejen ve střední Evropě.

Mezi podniky z médií, energetiky a plynárenství a zpracování ropy máme středoevropské jedničky, ale v celoevropském měřítku jsou to opět trpaslíci.

Existují i propočty EVA za celá odvětví průmyslu a stavebnictví, které zpracovává české Ministerstvo průmyslu a obchodu. Celková EVA českých průmyslových podniků činí 1387 mil. eur a celková MVA 11 551 mil. eur. To by v rankingu MVA Ekonoma znamenalo 36. místo. Jinak řečeno, 35 podniků v evropském rankingu Ekonoma má větší MVA než všechny nejlepší české průmyslové podniky dohromady.

Pro zajímavost: vypočteme-li hodnotu MVA za TOP 100 rankingu EVA, dá jejich součet 7099 mil. eur, tedy zhruba dvě třetiny toho, co vykazuje celý český průmysl.


CEC a ČEKIA - RANKING EVA v roce 2002

63_E45_55 1 ()
63_E45_55 2. ()

 

EKONOM RANKING MVA podle oborů v roce 2002

64_E45_56t1 ()

64_E45_56t2 ()

Finanční analýza podnikové sféry v průmyslu a stavebnictví (MPO)

Související