Uživatel potřebuje PC připojené k internetu, telefon (případně s náhlavní soupravou) nebo PC sluchátka s mikrofonem. V běžném internetovém prohlížeči zadá internetovou adresu VC, po vstupu na stránku pak klíč pro přístup do příslušné třídy a jméno, pod kterým bude vystupovat. Přenosové nároky a nároky na konfiguraci jsou minimální (např. modem s přenosovou rychlostí 24,4 kb/s, P s frekvencí 166 MHz, 32 MB RAM, MS Windows 95, MS IE 5.5). Hlas je přenášen prostřednictvím klasické telekonference nebo VoIP. První způsob je výhodný pro organizace, kde v PC nejsou zvukové karty a uživatelé nemají sluchátka s mikrofonem. Druhý je levnější o sdružení hlasu do datového přenosu virtuální třídy.
JAK WEBINÁŘ FUNGUJE
Po připojení se před uživatelem otevře okno s "tabulí", seznamem účastníků (desítky až stovky) a sadou nástrojů, které umožní on-line spolupráci. Je možné prezentovat své výsledky, klást otázky a odpovídat na ně písemně i ústně, chatovat privátně i ve skupině, zvýrazňovat, připojovat poznámky, sdílet aplikace, zobrazovat doplňkové informace, provádět průzkumy nebo shromažďovat hlasy a využívat řadu dalších funkcí včetně nástrojů pro zpětnou vazbu. U některých virtuálních tříd je dokonce možné zaznamenávat celé události pro pozdější přehrání a samostudium. Takovou třídu lze využít i jako autorský nástroj pro tvorbu elektronických kurzů.
"Místnost" lze upravovat za chodu, takže instruktor může prezentaci dolaďovat tak, jak se upřesňuje charakter obecenstva a jeho potřeby. Může například připojit další prezentaci a nakouknout do tabulky v Excelu. Pro účastníky, kteří zmeškali začátek nebo museli před koncem sezení odejít, bývá k dispozici také rychloposuv vpřed a vzad. Nástrojová lišta se dá přizpůsobit různým sezením i skupinám uživatelů. V nejmodernějších VC je řada dalších funkcí, například sdílení aplikací, schopnost zobrazovat video a animované snímky, přímý import souborů ve formátech PowerPoint, Excel, Word a PDF, složky pro organizování a správu souborů...
Na ochranu podnikových informací a zachování důvěrného charakteru událostí lze omezit počet účastníků použitím zabezpečených "klíčů od místnosti". Samostatné klíče pro účastníky a přednášející také umožní kontrolovat, kdo má přístup k určitým nástrojům "v místnosti". Dalším bezpečnostním nástrojem je 128bitové šifrování celého datového přenosu, které je dodáváno u některých virtuálních tříd jako volitelný doplněk pro zvýšení úrovně zabezpečení.
Výhody virtuální třídy
Zkušenosti z několikaletého používání virtuálních tříd ve světě i v ČR vedou k závěrům, že virtuální třída má kromě výhod obvyklých elektronických kurzů pro samostudium i výhody další.
K výhodám typickým pro e-learning patří:
Úspora času a nákladů na cestování a ubytování, organizaci a technické zajištění.
Školení dostupné kdykoli a kdekoli je zapotřebí, opakovatelnost, automatizace.
Omezení stresu a nebezpečí cestování, větší pohodlí.
Výhody navíc:
Možnost častější, pružnější a efektivnější mezilidské komunikace.
Široké použití - školení, porady, semináře, konference, prezentace, průvodce...
Zkrácení prodejních cyklů prostřednictvím školení při uvádění produktů na trh.
Levnější, rychlejší a přesnější příprava (školicích) podkladů.
Výraznější stimulační a motivační složka.
Poslední dvě výhody jsou zvlášť důležité:
- Levná a rychlá příprava podkladů. Školicí nebo prezentační materiál pro VC se snadno nahrává do VC a hlavně snadno a levně připravuje. Důvod: interaktivita je z větší části zajištěna hlasovým spojením a osobností přednášejícího a není tedy nutné připravovat všechny myslitelné odbočky a způsoby průchodu kurzem. Přednášející může snadno reagovat na podněty účastníků, připojit dodatečně další prezentaci, přímo vyhledat informaci v některém dalším souboru nebo na internetu. Přípravu prezentace v PowerPointu zvládne prakticky každý. Na rozdíl od výroby e-kurzu pro samostudium není vůbec zapotřebí programátora. Školení/prezentaci tak lze připravit snadno jak pro zaměstnance, tak pro partnery a zákazníky jako několik verzí na stejném základu, přičemž jej lze snadno aktualizovat.
Stimulace a motivace. Nelze zastírat, že samostudium (a nejen elektronické) vyžaduje pevnou vůli a motivaci, ať už vzhledem k pohodlnosti nebo přetížení většiny lidí. Vyžaduje též propracované stimulační a motivační nástroje a procesy, ať už formou odměny nebo příkazu či hrozby postihu. E-learning má nízkou efektivitu jen ve společnostech, kde není podporován managementem a kde stimulační a motivační nástroje nefungují.
Vzdělávání ve virtuální třídě je opět ve výhodě, neboť má možnost využít určitého přiměřeného tlaku, který většina lidí potřebuje jako negativní složku stimulace. Požadavek na účast ve virtuální třídě lze poslat např. pomocí Outlooku stejně jako žádost o osobní schůzku. Lze tedy využít i možnost kontroly přečtení, připomenutí, připojení poznámek, souborů a odkazů ke "schůzce" apod. Už pouhý fakt pevného určení času vytváří určitý tlak, stejně jako seznam účastníků viditelný přímo ve virtuální třídě. Lektor má možnost testovat pozornost účastníků buď testy přímo v prezentaci/školení nebo pomocí nástrojů virtuální třídy. A samozřejmě také přímým kladením otázek (hlasem).
Příklady použití
Existuje řada situací, kdy virtuální třída může ušetřit čas a cestovní výdaje obdobně jako samostudium elektronického kurzu a přitom být podobně efektivní jako školení v klasické třídě. Použití VC jako alternativy nebo doplňku k osobním školením a jednáním významně snižuje náklady a zvyšuje rychlost a efektivitu. VC pochopitelně přináší větší výhody rozsáhlejším a geograficky rozprostřeným společnostem, nicméně velikost není jediné kritérium. VC má výhody i pro malé společnosti, například při využití pro školení a prezentace pro zákazníky, dodavatele nebo partnery.
VC lze vhodně používat například pro interní školení zaměstnanců a partnerů, externí školení zákazníků a dodavatelů, prodejní prezentace a představování nových verzí produktů, projektová jednání, tiskové konference, porady a partnerskou spolupráci a průvodcovské služby webem nebo softwarem. Má tedy mnohem širší záběr než jen pro školení.
Živá setkání nelze úplně nahradit, ale jistě lze například měsíční poradu doplnit podle potřeby hodinovým přehledem ve virtuální třídě o aktuálním stavu projektu. Stejně jako elektronické školení, šetří virtuální třída čas a náklady na dopravu. Oproti klasické schůzce je pružnější, a proto může být i více využívána, což přispěje ke zvýšení dynamiky práce a koneckonců i k posílení vazeb mezi členy týmu.
Pro produktová školení je VC jako stvořená. Než by byl naprogramován e-kurz pro samostudium, výrobek už musí být dávno na trhu. Dobu uvedení produktu nebo služby na trh je třeba neustále zkracovat. Uvádí se, že například NOKIA zkrátila dobu uvedení nového mobilního telefonu na trh přibližně ze 4 měsíců na 4 týdny, což znamená obrovské úspory a obrovské zisky.
Pronájem virtuální třídy
Existují tři možnosti získání služeb virtuální třídy, dostupné i v ČR:
implementace systému do prostředí firemního intranetu,
pronájem místností se všemi službami od poskytovatele,
účast na veřejně přístupných školeních a prezentacích.
Zkušenosti s využíváním služeb virtuální třídy ve všech třech popsaných formách jsou již i v ČR. První možnost znamená investici do systému, hardwaru a celého nákupního procesu spolu s náklady na správu, což oddaluje a prodražuje možnost použití VC. Poslední možnost neřeší tvorbu vlastních školení, prezentací a pracovních jednání. Začít s e-learningem však lze i bez investic a rychle. Zaměřme se proto na tuto možnost, která je další velkou výhodou VC.
Veškeré uvedené výhody lze získat i bez investic. Použití pronajímané VC znamená nulové finanční riziko a nízké provozní náklady.
Je možné si "pronajmout" jednací/školicí místnosti na určitý čas a platit za skutečné použití nebo platit pevnou částku za neomezený měsíční přístup do jednací/školicí místnosti o specifické velikosti, kterou lze navíc ještě dělit do podtříd. Lze si tak VC jen vyzkoušet nebo ji naopak zvolit jako vzdělávací strategii. V každém případě je zahrnuta technická podpora, což snižuje potřebu investic do technologií a zaměstnanců, které jsou jinak nezbytné, a zvyšuje rychlost nasazení VC.
Poskytovatel vytvoří zákazníkovi jeho specificky upravenou jednací a školicí místnost ve vlastní IT infrastruktuře, přičemž již existují VC i v české verzi. V jednací místnosti lze uložit vlastní konfigurace místnosti, firemní značky a množství prezentačních a podpůrných materiálů - a zajistit tak snadný přístup přesně k tomu, co je pro libovolný typ akce potřeba.
VC je služba nezávislá na konkrétním uživateli, není tedy třeba nakupovat licence pro všechny zaměstnance organizace, ale stačí pronajmout třídu např. s 50 místy a podle aktuální potřeby ji dělit na menší třídy, samostatně plánovat porady, školení a interní i externí prezentace.
Shrnutí
Výhody použití virtuální třídy jsou natolik přesvědčivé, že ji lze doporučit jako významný způsob výuky a prezentací, což je možné i bez investic a prakticky okamžitě. V ČR si již lze pronajmout služby české verze virtuální třídy a získat tak podstatné výhody elektronického vzdělávání při zachování výhod klasického způsobu vzdělávání.
Virtuální třída je vhodným řešením e-learningu pro české a moravské podniky a organizace. Důvod: úspora času a nákladů na jedné straně, snadná příprava podkladů, jednodušší motivace a vyšší účinnost na straně druhé. Virtuální třída tak může být efektivním a praktickým nástrojem pro podnikové vzdělávání. Její rozšíření, jako plnohodnotného způsobu prezentací a školení, je i v České republice jen otázkou času. -
manažer Vzdělávacího centra Hewlett-Packard
Tento interaktivní webový nástroj umožňuje lidem setkávat se, komunikovat a spolupracovat, aniž by museli být osobně přítomni.
Dnešní podniky kladou důraz zejména na co nejúspornější provoz IT. V období hospodářského růstu mohli společnosti i poskytovatelé služeb jednoduše zvyšovat investice do určitého problému v oblasti IT, dokud nebyl vyřešen. Taková strategie už je nadále neúnosná, takže největší úspěch na trhu mají produkty, které zvyšují flexibilitu, ovladatelnost a spolehlivost.