TŘI KRITICKÉ FAKTORY ÚSPĚCHU
- Přístup vrcholového managementu
Měl by být iniciátorem, rázným a vytrvalým, který ví, co chce, je přesvědčen o smyslu a nezbytnosti systému a dokáže pro to nadchnout a získat všechny ostatní. Zvláštní role zde přísluší CEO firmy. Ten by měl:
veřejně proklamovat své rozhodnutí o realizaci projektu, jeho význam a očekávaný přínos,
jmenovat řídící skupinu projektu a jejího vedoucího z těch nejlepších úspěšných manažerů, kteří ve firmě jsou,
permanentně sledovat postup projektu, zúčastňovat se jednání řídící skupiny a neprodleně řešit vzniklé problémy.
- Angažovaný personál firmy
Systém řízení znalostí je závažnou změnou v myšlení a přístupech, výrazně mění a rozšiřuje zaběhané rutinní činnosti pracovníků firmy, klade vyšší požadavky na jejich schopnosti. Oni, "nositelé znalostí", budou jeho hlavními aktéry, měli by být aktéry zanícenými a aktivními. Měli by se proto podílet na zpracování a hlavně pak realizaci projektu. Měli by být partnery a spolutvůrci, znalými a přesvědčenými o tom, že to je jejich systém.
- Základ v informačních technologiích
Prostředkem k ukládání, třídění a zpřístupnění znalostí by měl být firemní informační systém, nejlépe intranet - uživatelsky přívětivý, v dialogu jednoduchý a snadný. Je proto nutná u projektu úzká součinnost s firemními specialisty IT. Ti by měli být zodpovědní za obezřetný výběr a úspěšnou implementaci efektivních prostředků. Přínosem zde může být spolupráce s externí firmou, pokud se ovšem prokáže uspokojivými výsledky.
TŘI PODPŮRNÉ PROGRAMY ZMĚN
Firemní kultura
Do základních hodnot se postupně integrují jak obecné principy partnerství, součinnosti a zvláště otevřenosti, tak i specifické principy permanentního učení se a předávání, sdílení a tvořivého využívání znalostí.
Organizační struktura firmy
Měla by to být plochá struktura horizontálního typu, založená na interdisciplinárních týmech - jak procesních, tak i projektových a řešitelských, s vysokou autonomií a zodpovědností. Taková organizační struktura vytváří podmínky pro formální i neformální bezbariérové komunikační sítě, po nichž mohou informace a znalosti volně proudit a být vyměňovány a předávány.
Firemní systém vzdělávání a tréninku
musí zajistit důkladnou přípravu všech budoucích aktérů systému - od manažerů až po ostatní podstatné "nositele znalostí". Ty hlavně by měl vybavit schopností znalosti vytvářet, shromažďovat, ukládat, získávat, předávat, sdílet a využívat. Cenné firemní znalosti by měl umět operativně přenášet do aktuálních vzdělávacích a tréninkových programů a učinit tak z nich efektivní zdroj šíření znalostí. Jeho věcí by měly být i firemní diskuse a semináře, napomáhající výměně a předávání znalostí.
OČEKÁVANÝ PRAKTICKÝ OBSAH SYSTÉMU
- Pracovníci firmy - nositelé znalostí, ukládají a zpřístupňují své osvědčené a užitečné postupy, zkušenosti a poznání, ale i inovační myšlenky a podněty pomocí firemního intranetu.
- Při svých rutinních činnostech je pomocí komunikačních toků, vztahů a součinnosti permanentně předávají, vyměňují si a sdílejí se svými spolupracovníky, v trvalé snaze své výsledky zlepšit a zefektivnit.
- Získávají z intranetu i z internetu užitečné a potřebné znalosti a tvůrčím způsobem je využívají ke svému trvalému rozvoji. A hlavně ke svým inovativním iniciativám, permanentnímu zdokonalování procesů a zvyšování výkonnosti.
- Vytvářejí produktivní znalosti pomocí vztahů, součinnosti a interakce. A to jednak uvnitř firmy (přímo na pracovištích a v týmech, ale i v kontaktech s jinými týmy a útvary), jednak s okolím firmy (s partnery, dodavateli, zákazníky, konkurenty, zástupci území a regionu).
- Firma se účinně brání "ztrátě" znalostí s odchodem odborně fundovaných a zkušených pracovníků - ať již jde o jejich změnu zaměstnavatele či o potenciální důchodce. Vede je a motivuje k tomu, aby v intranetu uchovávali cenné a dlouholeté poznatky. Poznatky seniorů využívá navíc ve firemních programech vzdělávání a tréninku, a to i po jejich odchodu do důchodu.
ÚLOHA LINIOVÝCH MANAŽERŮ
je nesporně dominantní a vyžaduje účinnou podporu, zvláště v oblasti uživatelského komfortu intranetu.
- Linioví manažeři jsou ti, kteří musí, vedle svých rutinních povinností, odvést hodně práce navíc. Předně je čeká rozsáhlá "osvětová činnost" - trpělivé vysvětlování smyslu a výsledného přínosu všech změn a nových povinností, které před nimi stojí. Zapojení jejich spolupracovníků (podřízených) do přípravy a zvláště pak do realizace a oživení projektu je na nich.
- Linioví manažeři musí "svým" spolupracovníkům (podřízeným) předvést a v praxi je naučit pracovat s firemním intranetem, musí je vést a motivovat, aby užitečné znalosti ukládali a též je vyhledávali a získávali. Jsou zárukou toho, že tyto cenné znalosti se podaří "dostat z hlav" lidí a zpřístupnit všem ostatním.
- V diskusích a výměnách názorů musí umět přesvědčit spolupracovníky (podřízené) a naučit je znalosti trvale vytvářet, předávat, dělit se o ně s ostatními členy týmu a tvořivě je využívat. A také jim musí vysvětlit, že to je efektivní cesta k rozvoji firmy a její úspěšnosti.
Budování firemního systému řízení znalostí je velmi náročný a složitý úkol, který je ve firemní praxi dosud málo známý a nový. Je však nesmírně efektivní, protože využití intelektuálního bohatství je vlastně téměř "zadarmo".
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Ivo Dokoupil



