Během čtyř měsíců tohoto roku se konalo v Evropě sedm z dosavadních patnácti referend o vstupu jednotlivých států do Evropské unie. Pokud platí tvrzení, že svět si lidé vytvářejí sami, jaký obraz Evropy si tedy lidé za posledních 31 let vytvořili? A jak se ve svých představách lišili?

Vztahy vůči vnějšímu prostředí v globalizovaném světě, ať už na bázi obchodní, finanční, politické či informační, se pro malé země stávají zásadními faktory rozvoje. Jsou pohledy na sjednocenou Evropu s postupem času pozitivnější, nebo spíše zamítavé? Pozitivní postoje veřejnosti pomáhají hledat konsenzus pro uzavírání tvůrčích spojenectví a pro překonávání konfliktů zájmů mezi jednotlivými zeměmi. V druhém případě se lidé uzavírají vůči zahraničí, což může vést až k aktivnímu odporu vůči vnějšímu světu.

Referenda a rozbory veřejného mínění poskytují v tomto směru cenný materiál, který svědčí nejen o stavu současné evropské společnosti, ale také o tom, kam se hodlá v blízké budoucnosti ubírat.

Výsledky patnácti referend o vstupu do jednotné Evropy uvádí graf 1. Na první pohled je zřejmé, že hlasování v šesti postkomunistických zemích se výrazně liší od hlasování v zemích západní Evropy. Výjimkou je Irsko. Podobně jako Irové v roce 1972 rovněž účastníci referend ve střední a východní Evropě si uvědomili, že ačkoli je členství v EU plné nároků na změny, jiná cesta než "jít do toho" nezbývá.

Z tohoto hlediska můžeme považovat výsledky hlasování za projev občanské odpovědnosti a kolektivní síly přistupujících zemí. Hlasování v těchto zemích nebylo tolik pod vlivem krátkodobých osobních očekávání jako ve vyspělých zemích západní Evropy. Přirozená osobní opozice vstupu do EU vyplývá z faktu, že členství v EU nepomůže všem lidem stejně a že změna znamená vždy riziko. Některá privilegia se zruší, do mnoha domácích agend začne Brusel zasahovat a zavádět novoty. Pozice velké části populace se může relativně zhoršit, i když nemusí jít o zhoršení absolutní.

Lidé z "Východu" dali výrazně kladným postojem najevo, že EU nepodezírají z nepřátelství a že jsou připraveni na dialog. Pokud tento postoj vytrvá, může to Evropu nesmírně posílit. Podle statistik veřejného mínění ještě v říjnu 2001 zhruba polovina voličů v kandidátských zemích (v Česku 45 %) nebyla o svém hlasování rozhodnuta. Mezitím se EU usnesla, že štědrost dotací z většiny fondů se po rozšíření bude muset - v porovnání s tím, co dostávaly v posledních 14 letech Řecko, Portugalsko, Španělsko a Irsko - výrazně omezit, což určitě voliče nemohlo povzbudit. Jak se dá soudit z nápadného počtu absencí hlasů na grafu 2, voliči v kandidátských zemích s negativními očekáváními nebo nerozhodní voliči raději k referendu nešli, čímž pomohli vytvořit jistý pozitivní image nováčků.

České hlasování nebylo ovlivněno nutností demonstrovat evropanství. Nižší dotace pro zemědělce a přenesení některých dalších odpovědností na bedra Evropské komise po kodaňském summitu v prosinci 2002 se braly jako nutná daň. To je výrazně jiný signál, než jak se na rozšíření dívá mnohý průměrný občan EU: jako na šok, který přijde z "balkanizovaných" států Východu bez disciplíny a s výlučným zájmem o jednostranné transfery.

Pokud bychom interpretovali veřejné mínění o spokojenosti občanů EU s členstvím v EU jako údaj srovnatelný s referendem (viz graf 3), můžeme vidět, že s výjimkou Lucemburska je pozitivních hlasů všude méně než v nově přistupujících zemích. Nicméně i zde je patrné vědomí kolektivní spoluodpovědnosti, protože negativních hlasů je poskrovnu. Výjimkou jsou Švédsko a Velká Británie. I v EU se lidé s pochybnostmi v tak strategickém rozhodování raději uchylují do polohy "nevím".

Jejich skutečné osobní cítění se projevuje v jiných otázkách. Například už v odpovědích na otázku "jak EU přispívá vaší zemi" (graf 4), se začíná projevovat opatrnost až skepse na úkor neutrálních názorů. Překvapivě značná nespokojenost je ve velkých státech, o nichž koluje v malých zemích názor, že z EU nejvíce profitují a že se jejich zájmům vždy ustupuje.

Přitom požadavek na opuštění EU v případě Rakouska, Velké Británie a Švédska (pokud by se bralo v úvahu jen jejich značně negativní hodnocení národních přínosů) by mohl mít v těchto zemích značnou podporu. Politicky se to zatím výrazněji neprojevuje. Stále převažuje zájem o reformu fungování Unie.

Ekonomicky klíčové politiky současné Evropy jsou pro rozšiřování EU a přechod na euro. Jak je zřejmé z grafu 5, rozšiřování není momentálně oblíbenou politikou, přestože už v době průzkumu bylo dobře známo, že rozšíření "na Východ" nebude finančně ani zdaleka tak náročnou operací, jak se mnozí ještě poměrně nedávno domnívali. Kumulativně představuje rozšíření v letech 2004-2006 čisté transfery 26,3 mld. eur, což je zhruba 26 eur ročně na obyvatele EU-15. Obavy členů z růstu kriminality, úbytku pracovních příležitostí a dominance velkých zemí klanem malých zemí jsou opakem toho, co od EU očekávají kandidátské země.

Přechod na euro se zdá být naopak oblíbenou politikou - alespoň v členských zemích eurozóny (viz graf 6). Naproti tomu veřejné mínění v jejích nečlenských zemích je výrazně skeptické, zejména ve Švédsku a Británii. Ta poslední je vstupu do eurozóny zřejmě na hodně dlouhou dobu uzavřena.

Shodně viní občané EU euro z nárůstu inflace - myslí si to 77 % procent dotázaných. Paradoxní je, že statistici nic podobného zatím v cenové oblasti neobjevili.

Překvapující je vysoce negativní postoj k euru v zemích nováčků. Je tomu tak navzdory většině hlasů domácích expertů, kteří nemají obavu z rychlého přijetí společné měny, což by mohlo znamenat nutnost restriktivní monetární a fiskální politiky. Pro laickou českou veřejnost představuje euro hrozbu ztráty národní svébytnosti. Podléhá tak argumentaci odpůrců eura o přijetí západních cen při zachování východních platů.

Rozpory v chápání obou zmíněných strategických politik EU mezi starými a novými zeměmi EU jsou značné. Otevřená diskuse na obou stranách by byla navýsost žádoucí. Jinak hrozí Unii vytvoření obranných reakcí, které jen upevní předsudky a umocní růst komunikační bariéry.

A jaké další názory na některé instituce, politické linie a média panují mezi občany EU? Z grafu 7 vyplývá, že mocenskými strukturami, které se těší největší důvěře, jsou aparáty obrany, bezpečnosti a zahraniční politiky. Panuje vysoká shoda, že tyto orgány by měly koordinovaně vystupovat za celou EU. Poměrně nečekaná je vysoká podpora (49 %) centralizaci unijní obrany v rukou společného velení. Pouze národní vládě by tuto funkci svěřilo jen 21 % lidí, do podřízenosti NATO jen 14 %.

Nadále vysoká důvěra dobrovolným organizacím signalizuje, že EU je silně ovlivňována občanskou společností, kde nejen podniky a vláda reprezentují motory společenského rozhodování. Důvěra ve zprávy rozhlasu a televize je také na poměrně vysoké úrovni. Tisku však v EU nedůvěřuje skoro polovina občanů.

Z politických struktur se těší poměrně vysoké důvěře Evropský parlament, ústava EU a vůbec členství v EU. Občané EU jsou zřejmě schopni akceptovat existenci nadnárodních, respektive celoevropských témat, která chtějí řešit na vyšší než národní úrovni. Důvěra v Evropskou komisi je v současnosti na hraně 50procentní podpory. Zbytek představují z poloviny odpůrci fungování Komise a z poloviny lidé bez vyhraněného názoru. Ještě menší důvěře (40 %) se těší Rada ministrů EU, což je ale stále víc, než se v EU důvěřuje národním vládám. Za přímo alarmující je možné považovat 75% nedůvěru (a jen 16% důvěru) národním politických stranám.

GRAFY

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-13190310-maji-nas-evropane-radi