1. Kamaz má bez Evropy problémy, útočí Čína
Automobilka Mercedes‑Benz prodala 15procentní podíl v Kamazu, největším ruském výrobci nákladních vozů. Transakci dokončila po získání potřebných regulačních povolení. Nesdělila však finanční podmínky ani jméno kupce. Generální ředitel Kamazu Sergej Kogogin řekl, že to byl domácí podnik.
Na společnost z Tatarstánu tvrdě dopadly sankce Spojených států a Evropské unie uvalené po vojenském vpádu na Ukrajinu. Z Ruska se už stáhla řada západních automobilek, svá tamní aktiva prodaly vesměs za symbolickou částku.
Kamaz byl silně závislý na evropských komponentech, jejichž přísun ustal, a přešel na upravené modely převážně z domácích součástek. Zároveň do jeho teritoria přišly čínské značky Sitrak, Shacman, FAW, Howo, Foton nebo JAC.
Asijští producenti nákladních vozů ze situace těží i jinak. Když Iveco opustilo společný podnik Iveco‑AMT, začaly se tam montovat čínské kopie jeho vozů, a to na základě licenční smlouvy, kterou Italové poskytují.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později