Menší a střední podniky často zbytečně přichází o možnost financování, protože při žádosti o úvěr nemají v pořádku účetnictví nebo jdou za špatnou bankou. Chybou je i to, že se firmy nechají prvním neúspěchem otrávit. Podle Luďka Blahuta, který podnikům nabízí služby jako „hodinový finanční ředitel“, je přitom zpravidla zapotřebí obejít bank hned několik.
Co si představit pod pojmem hodinový finanční ředitel?
Jako interim manažer pomáhám firmám zajistit optimální model financování. Buď když firma potřebuje nové financování, tedy třeba provozní nebo investiční úvěr, anebo dělám audit stávajícího financování a snažím se ho vylepšit. Vždy si ale na začátku udělám rychlou analýzu a jdu do toho pouze v okamžiku, když si myslím, že mohu dané firmě pomoct. Pak získám od klienta plnou moc a pracuji v pozici externího finančního ředitele.
Jak velcí jsou vaši klienti?
Přes osmdesát procent mých klientů jsou firmy s tržbami od 20 do 250 milionů.
Co dělají některé firmy špatně při vyřizování úvěru?
Menší a středně velké firmy ještě nemají, na rozdíl od těch velkých, svého finančního ředitele, který by byl tím pravým pro jednání s bankou. Pokud majitel „nemá čas“, což je pro tento segment typické, není ekonom a chybí mu kvalitní účetní, může být zaděláno na problém. Účetnictví nezřídka není v dobrém stavu a už vůbec se nedá mluvit o finančním řízení celé firmy. Před lety jsem dělal s partnery průzkum, z něhož vyplynulo, že firmy, které v bance prvně žádaly o úvěr, byly skoro z poloviny neuspokojeny. Buď nedostaly úvěr vůbec, nebo v nižší výši, než o kolik žádaly. Což může mít v důsledku stejný dopad, jako kdyby jim banka nepůjčila ani korunu. Když potřebujete na investici deset milionů, tak nepomůže, když vám banka půjčí milionů sedm. Firmy někdy nevědomky buší na špatná vrata. Obrátí se na banku, která ani nenabízí produkt, jenž by se pro daný konkrétní případ hodil. S tím souvisí další chyba menších společností, obrací se na příliš málo bank. Ze zmíněného průzkumu vyplynulo, že 70 procent podniků oslovilo jen jednu nebo dvě banky. A pak se neúspěchem nechají otrávit. Já sám při práci pro své klienty oslovím v průměru banky čtyři a ty vhodné.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později