Pohon všech kol má v osobních automobilech specifické místo. Lví podíl na jeho rozšíření má vojenská technika − za druhé světové války Jeep Willys, v 70. letech méně známý Volkswagen Iltis. Do civilního sektoru pronikal jen pozvolna a cíleně. Například Subaru postavilo první čtyřkolku pro japonskou energetiku, aby její technici mohli opravovat vedení vysokého napětí v zasněžených horách.
Fiat Panda Cross 0.9 TwinAir 4x4
Motor: dvouválec 0,9 l
Výkon: 63 kW / 85 k
Toč. moment: 145 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 12,8 s
Max. rychlost: 163 km/h
Komb. spotřeba: 5,7 / 100 km
Cena: od 331 900 Kč
Zprvu šlo o primitivní, ručně ovladatelné systémy bez středového diferenciálu, které musela posádka na suchém asfaltu zase odpojit, aby je pnutí mezi hřídelemi nezničilo. V osmdesátých letech tuto výbavu nabízela řada běžných osobních modelů, ale prodávaly se jen v horských oblastech, hlavně ve Švýcarsku a na severu Itálie. Teprve později udělal marketing Audi z pohonu všech kol atribut silných a sportovních vozů, což je omyl, ne-li přímo protimluv. Ale o tom jindy.
Davídek mezi snoby a Goliáši
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Martin Frei
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



