Masová výroba a rychlá mezinárodní přeprava odstranily − alespoň na Západě − problém, jak naplnit regály v supermarketech a břicha spotřebitelů. Přinesly ale jiné otázky − zákazníkům, jak se v široké nabídce vyznat, a obchodníkům, jak na prodejích v obrovské konkurenci vydělat. Prodejci i venture kapitálové fondy proto investují do rostoucího počtu start-upů, které vytvářejí programy s umělou inteligencí ke zlepšení maloobchodních prodejů. Podle poradenské organizace PitchBook tyto investice loni celosvětově meziročně vzrostly o devět procent na 18,1 miliardy dolarů.

Na tuto vlnu naskočil i český start-up Yieldigo, který díky analýze obrovských objemů dat pomáhá obchodníkům nastavit ceny, jež jim zajistí maximum zákazníků a zároveň přijatelnou marži. Loni na to získal od americké společnosti Alchemist Accelerator ze Silicon Valley, maďarského fondu PortfoLion a české J&T Ventures v přepočtu asi 54 milionů korun. Díky tomu pražské Yieldigo nyní expanduje po Evropě a chystá se vstoupit i na americký trh. K tomu bude hledat další investory.

Konkrétní číslo místo zkušenosti

Matematiku velká část studentů nepovažuje za svůj oblíbený obor, u trojice zakladatelů Yieldiga − Davida Klečky, Radima Dudka a Jiřího Psoty − to ale neplatilo. Všichni se matematice věnovali na Vysokém učení technickém v Praze, byť Psota se zaměřil hlavně na počítačové sítě a internet. Pracovně se pak potkali ve společnosti Bileto, která vyvíjí internetový software pro vyhledávání spojů a prodej jízdenek a rezervací v pozemní hromadné dopravě.

Psota v roce 2014 pomáhal s rozjezdem Bileta internetovému podnikateli a investorovi Jakubu Havrlantovi, Dudek s Klečkou přišli do firmy jako matematici vylepšit dopravní software. Učili se přitom na složitých programech pro letecké spoje, které měly před pozemní dopravou mnoho let náskok.

Nahrazujeme křišťálovou kouli, kdy se lidé podle zkušenosti jen domnívají, co by se asi mohlo stát, za konkrétní číslo.

Když to ale vypadalo, že projekt Bileto zůstane zaměřený na lokální trh, rozhodla se trojice rozjet vlastní byznys. "Chtěli jsme raketový růst a velký globální dosah," vzpomíná Psota. Před necelými pěti lety tak zmíněná trojice založila firmu Yieldigo, ve které uplatnila své zkušenosti s pokročilou cenotvorbou v dopravě a zároveň s fungováním maloobchodu, když Psota v minulosti působil jako šéf vývoje v e-shopu Mall.cz.

Yieldigo se zaměřuje hlavně na obchodní řetězce, cílí ale i na e-shopy, kterým prodává za měsíční poplatky v řádech jednotek až desítek tisíc eur software pro cenotvorbu. Ten pokrývá celý proces nastavení cen zboží v obchodech včetně třeba slevových akcí, výprodejů nebo hromadných slev. Program analyzuje s pomocí nástrojů umělé inteligence chování zákazníků, ceny u konkurence či tržní trendy. Na základě těchto dat a podle cílů obchodního řetězce pak nastaví optimální ceny zboží. Obchodníkovi tak pomůže například zvýšit podíl na trhu, zisk nebo se zbavit zboží po sezoně, aniž by na tom tratil.

Podle Psoty jsou to ale až následné efekty. "Výhoda je hlavně to, že obchodník má přehled, jaký bude skutečný dopad, když udělá určitou strategickou změnu. To bylo do této doby nepředstavitelné. Nahrazujeme tak křišťálovou kouli, kdy se lidé podle zkušenosti jen domnívají, co by se asi mohlo stát, za konkrétní číslo, které se velmi blíží realitě," tvrdí Psota. Jak ale upozorňuje, jde o složitý nástroj, kdy "u volantu stejně musí být člověk a říkat, kam vlastně chce jet. Nástroj mu řekne, kdy tam dojede a co ho tam čeká."

Start-upy v Česku

Seriál týdeníku Ekonom, ve kterém vám budeme ve spolupráci se soutěží Vodafone Nápad roku až do léta přinášet profily nejzajímavějších českých start-upů posledních let.

Od Itálie až po Sibiř

Trojice zakladatelů si stále udržuje ve firmě nadpoloviční podíl, přibližně 40 procent už ale vlastní investoři. V roce 2016 dostalo Yieldigo kolem šesti milionů korun od softwarové společnosti Logio (dnes Patero) a fondu Presto Ventures, loni pak zmíněných 54 milionů od společností Alchemist, PortfoLion a J&T Ventures.

Yieldigo má stále centrálu v Praze, působí ale už v několika zemích Evropy od Itálie přes střední Evropu nebo Skandinávii po ruskou Sibiř. Nyní má přes dvacet zákazníků, mezi které patří hlavně obchodní řetězce − vedle supermarketů i drogerie nebo lékárny. Za poslední půl rok přitom počet klientů vzrostl na dvojnásobek. Za zvyšující se zájem obchodníků vděčí start-up i pandemii covidu, během které docházelo k neobvyklým výkyvům v prodejích sortimentu. Například u konzerv rostly i o vyšší stovky procent. "V tu chvíli se ukázalo, že náš systém na to umí zareagovat poměrně flexibilně a rychle," tvrdí Psota.

Jeho firma tak za poslední rok téměř zdvojnásobila počet pracovníků na přibližně čtyři desítky a podobným tempem loni zvýšila i tržby na vyšší desítky milionů korun.

Bez ohledu na to, kdy půjdeme do Ameriky nebo na jiné trhy, určitě proběhne další investiční kolo, nejspíš příští rok.

Yieldigu ale roste i konkurence. K největší patří americké firmy Re­vionics nebo Clear Demand. V Česku pak působí start-up Disivo, do něhož investovali zakladatel e-shopu Vivantis Martin Rozhoň nebo fond Nation 1 a který se zaměřuje na cenotvorbu e-shopů.

Najít místní obchodníky

Vývoj softwaru Yieldiga probíhá kolem šesti let a stál desítky milionů korun. Drahá bude i expanze do Spojených států, kterou firma plánuje během roku až dvou. Podle Psoty ovšem začínají mít zájem o pokročilé nástroje pro cenotvorbu i obchodníci na Blízkém východě. "Bez ohledu na to, kdy půjdeme do Ameriky nebo na další trhy, určitě proběhne další investiční kolo, nejspíš příští rok. Jsme pořád na začátku a prostor, kam se tato firma může dostat, je obrovský. A bude to stát určitě hodně peněz," říká Psota.

Expanze do Spojených států bude podle něj velkým krokem už jen proto, že kvůli němu bude muset firma v USA založit pobočku a najmout do ní tým složený převážně z tamních odborníků. Ti budou v zemi zajišťovat obchod a zákaznickou podporu.

Že to může být pro expanzi stěžejní, potvrzuje i Jan Bednář, který ve Spojených státech uspěl s logistickou společností ShipMonk. Podle něj je podnikání v USA natolik specifické, že se na něm čeští obchodníci bez zkušeností z místního trhu často nedokážou prosadit. "Místo toho by ale měli vzít nejlepší obchodníky, jaké jsou schopní v Americe najít a dostatečně je motivovat," říká Bednář.

Yieldigo už začalo ve Státech na­vazovat první kontakty. Předloni se stalo druhou českou firmou, která se dostala do prestižního podnikatelského akcelerátoru Alchemist v Silicon Valley. S expanzí do zámoří jí pomůže i to, že ji letos zařadila globální technologicko-poradenská společnost Gartner mezi doporučené dodavatele softwarových nástrojů pro cenotvorbu.

Související