Je to muž ve dvojroli. Zatímco při rozhovoru v kanceláři hovoří uvážlivě a pečlivě volí slova o ekonomických stránkách vlastního byznysu, při fotografování v kultovním barrandovském ateliéru Dřevák okamžitě ožije a ochotně vymýšlí pózy. Ondřej Trojan spojuje uměleckou profesi režiséra s podnikatelskou rolí majitele producentské firmy Total HelpArt. Filmy točí již více než tři desetiletí.
"Klíčový pro náš byznys byl úspěch filmu Pelíšky, ten nám pak otevřel dveře úplně všude," říká jednatel firmy, jejíž obrat se pohybuje kolem 60 milionů korun ročně. Člen kultovního pražského divadla Sklep a absolvent FAMU stál jako producent za filmy Musíme si pomáhat, Medvídek či Horem pádem, jako režisér i pak za snímky Občanský průkaz či Želary.
Jak covid zasáhl filmový průmysl?
Hodně, třeba u nás v produkci se primárně snažíme nenakazit, takže skoro netočíme. Já bych se štábem v náhubcích film točit nechtěl, i když mě teď za pár dní jedno takové krátké natáčení čeká. Ve firmě teď pracujeme na přípravách nových projektů. Filmový průmysl je rozatomizovaný na celou řadu různě velkých subjektů od velkých produkčních společností či velkých distributorů a sítí multikin až po samostatně pracující umělce na smlouvy o dílo či OSVČ, kteří se nechávají najímat na všemožné projekty, jak zrovna přijdou pod ruku. Tím že se málo točí, hodně lidí je bez práce, a jak známo, pro umělecké profese se v té záplavě různých covid výzev podpory moc nedostává.
Státní fond kinematografie nepomáhá?
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později