Ať už se jedná o moderní náborové aplikace, nebo o zavádění chatbotů, tuzemské firmy se automatizaci a robotizaci v HR odděleních rozhodně věnují. Většina dotázaných personalistů se také domnívá, že v budoucnu nahradí velkou část HR procesů technologie. Podle nich kupříkladu může dojít ke zefektivnění výběrových řízení nebo zmenšení počtu fyzických pohovorů. Zároveň ale v této souvislosti upozorňují na nutnost upravení legislativy. Zeptali jsme se několika tuzemských firem, jak u nich probíhá modernizace v HR oblasti. Na čem nyní pracují? A bojí se, že práci personalistů převezmou roboti?
Domlouváme aplikaci na hledání práce
V jazykové škole James Cook Languages se v současnosti zajímají o software, který by jim umožnil automatizaci práce. V posledním kvartálu loňského roku tento program pilotně zkoušeli na elektronické podepisování smluv s lektory. "Pilot byl úspěšný a momentálně pracujeme na nastavení systému tak, abychom veškeré pracovněprávní dokumenty s lektory v rámci celé České republiky podepisovali elektronicky," uvádí Bibiana Machátová, HR manažerka společnosti. "Výrazně nám to pomůže v pravidelné agendě tisku, podepisování a archivace smluv. Do budoucna plánujeme systém zavést napříč celou společností EDUA Group," dodává. Na vykonávání HR procesů se v James Cook Languages stále velkou měrou podílí zaměstnanci. Chatboty ve firmě nevyužívají a ani to nemají do budoucna v plánu. "V současné době zkoumáme možnosti zefektivnění a zautomatizování práce s kandidáty, kteří se hlásí na lektorské pozice," komentuje Machátová.
Podle ní se v budoucnu mnoho procesů v HR odděleních přenese kompletně do on-line prostředí. "Ať už zmiňovaná administrativa a podepisování smluv, nebo například i formát pohovorů. Už nyní jich děláme čtvrtinu on-line přes Google Hangouts a věřím, že toto číslo ještě poroste," vysvětluje. Také si je jistá, že personalisty čeká i změna v tom, jakým způsobem se budou kandidáti hlásit na pozice a vyhledávat informace o potenciálních zaměstnavatelích. "Centrum dění se ještě více přesune do mobilního telefonu. My sami jsme nyní v procesu domlouvání spolupráce se start-upem, který představuje novou aplikaci na hledání práce. Sama jsem zvědavá, jak se bude spolupráce vyvíjet a jestli je český trh práce připravený na tuto novinku," dodává Machátová.
V další jazykové škole Lingua Centrum využívají vlastní on-line systém s názvem LAPort − Lingua Admin Portál, který zaštiťuje mimo jiné nábor lektorů po celém Česku. "Lektoři se nám hlásí klasicky přes webové rozhraní a dle jazyka a regionu jsou přidělování adminům, kteří je poté pozvou na ukázkovou hodinu," vysvětluje Simona Škurková, ředitelka společnosti. "Dále systém sám hlídá aktuálnost lektorských profilů − jejich časové možnosti, smlouvy, platové podmínky nebo osobní informace, jako například jaké obory lektor učí, zda je řidič nebo má-li zkušenost s výukou přes Skype," dodává. On-line systém také automaticky sleduje, zda se kandidát už na pozici lektora hlásil a prošel, či neprošel ukázkovou hodinou. "Náš on-line systém je také GDPR friendly, to znamená, že žádné papíry typu CV nebo diplomy se neválí po kancelářích, což je jedna z největších a nejdůležitějších novinek poslední doby," dodává Škurková.
Například o zavedení chatbota ale v Lingua Centrum neuvažují. "Výuka cizích jazyků stejně jako vzdělávání obecně je oblast, kde věříme v přímý kontakt s kandidátem a zodpovězení jeho otázek, ať již na osobní bázi, či formou on-line pohovorů. Chatboty v rámci náboru ani webové sekce Kariéra tedy nevyužíváme," uvádí Škurková. Budoucnost v lidských zdrojích vidí v plné automatizaci včetně všech aspektů náboru lektorů, jakým může být například ukázková hodina. "I ta má totiž svá pravidla. A věřím, že poznat dobrého lektora bude za pár desítek let schopná i precizně naprogramovaná umělá inteligence," dodává ředitelka společnosti.
Představíme elektronické výplatní pásky
V obchodním řetězci Albert pracují na tom, aby se v oblasti moderních HR systémů posouvali vpřed. Jako součást skupiny Ahold Delhaize slaďují lokální plány v oblasti zavádění nových HR systémů s těmi globálními. "Aktuálně máme zmapované procesy, které chceme automatizovat, a připravujeme plán zavádění řešení," uvádí Martina Odehnalová, HR manažerka společnosti. V nejbližší době tak zaměstnancům například představí elektronické výplatní pásky. Vedle toho také spolupracují s prodejnami a distribučními centry na řešení pro plánování směn. "Úspěšně rozjíždíme aplikaci pro nábor a burzu směn, která je primárně určena pro zaměstnance pracující na dohodu. Aktuálně ji testujeme na prodejnách v Praze a Brně," popisuje Odehnalová. "Tímto krokem chceme oslovit především mladší generace. Na naše kroky má samozřejmě vliv také legislativa, ale i ta jde vpřed. Příkladem může být nový proces e-neschopenek," dodává. Do budoucna také plánují využití chatbota. Přenechání rutinních a opakujících se činností strojům je podle Odehnalové klíčové. "Umožní nám to získat více prostoru pro profesionální podporu našich zaměstnanců," míní.
V následujících pěti až deseti letech se podle ní posune vývoj v HR odděleních ve dvou směrech. "Na jedné straně se bude HR rozvíjet v oblasti automatizovaného zpracování dat a procesů. Významně se posílí role zaměstnanců a manažerů jako správců svých HR dat. Bude se klást větší důraz na ochranu osobních dat," popisuje Odehnalová jeden aspekt. "Na druhé straně bude klíčová role HR při plánování a realizaci automatizace, robotizace a on-line řešení v samotném podnikání, protože tyto trendy nejsou pouze součástí HR, ale všech dalších odvětví. Jsme v období významných strukturálních změn, kdy vznikají a budou vznikat nové pozice. Naopak tradiční pozice budou postupně zanikat," míní Odehnalová a dodává, že bez kontinuální podpory vzdělávání bude náročné se těmto trendům přizpůsobit.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



