Možnost pracovat z domova patří mezi nejžádanější benefity a množství firem, které home working svým zaměstnancům povolují, za posledních několik let výrazně narostlo. Práci z domova nyní již umožňují zaměstnavatelé i v oborech, kde bychom to tolik nečekali − ve veřejném sektoru, stavebnictví, realitách a obchodu. Důležité je ale uvědomit si, že k efektivní práci z domova musí mít člověk schopnosti, předpoklady a dobré vybavení.
Nejde to bez sebekázně
Home working vyžaduje vysokou míru sebekázně a cíleného úsilí. V pohodlí domova je totiž často problém usednout v klidu k práci a plně se jí věnovat − nabízí se zde totiž nepřeberné množství lákadel, která člověka odvádějí od práce a ruší jeho soustředění. V kanceláři mezi kolegy a nadřízenými si většina lidí nedovolí zabývat se jakoukoli soukromou komunikací na sociálních sítích, zařizovat opravy věcí v domácnosti nebo hledat zajímavé cíle výletů či vhodný dárek. A to už nemluvíme o šanci jednoduše si připravit něco dobrého k obědu či svačině nebo sledovat po očku televizi. Pro některé lidi je potom práce z domova zdrojem stresu a problémů z toho, že se jim nedaří doma plnit kvalitně své pracovní povinnosti nebo jim jejich splnění zabere neúměrně více času.
Musíte efektivně komunikovat
Práce z domova prověří také komunikační schopnosti pracovníků. I když moderní technologie umožňují téměř dokonalý kontakt, lidé pracující z domova by měli umět efektivně komunikovat, ptát se a být samostatní. Pomoci jim v tom může využití různých programů pro sdílení informací a spolupráci, téměř "živý" kontakt nabízejí moderní videokonferenční řešení.
Rozvoj videokonferencí umožnil firmám zčásti pustit své zaměstnance z kanceláří a nechat je pracovat odkudkoli. Bohužel u mnoha řešení využitelnost snižuje to, že lidé spíše než úkol, o kterém chtějí diskutovat, řeší problémy s připojením a nekompatibilitou jednotlivých přístrojů.
Náročnější je tato situace ale také pro manažery, kteří musí řídit tým − po stránce motivační, komunikační i kontrolní. Manažeři by měli praktikovat zcela jiný způsob vedení týmu, složitější je řešení konfliktů a krizových situací, jiný je i způsob kontroly pracovních výkonů zaměstnanců. Je zde třeba vysoké dávky důvěry, ale také odpovědnosti na straně zaměstnanců.
Technické vybavení je základ
Bez moderních technologií dnes již ve většině oborů efektivní spolupráce nedosáhnete. Základem jsou například vhodná videokonferenční řešení, se kterými nedostatky plynoucí ze vzdálenosti jednotlivých spolupracovníků odpadají. Například cloudové videokonference Lifesize jsou jednoduché na ovládání, nabízejí maximální kvalitu přenosu i bezproblémové připojení z telefonů, tabletů nebo notebooků. Navíc jde o komplexní nástroj, který spojuje do harmonického celku video, web, zvuk, chat, sdílení dokumentů, nahrávání i živé vysílání; nabízí tak vše, co je třeba k funkční diskusi problémů lidmi rozptýlenými na různých místech.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později