Prezident Miloš Zeman oficiálně nedělá žádnou předvolební kampaň ke svému znovuzvolení na Pražský hrad. "Pan Miloš Zeman, jak ale jistě víte, se zavázal nevést žádnou volební kampaň a dodržuje tento slib," zdůrazňuje členka petiční akce Zeman znovu a zároveň ředitelka kanceláře Strany práv občanů Barbora Filípková. S dalšími dotazy odkazuje na mluvčího prezidenta Jiřího Ovčáčka. Ten o předvolební strategii neví prý už vůbec nic: "Na předvolební činnosti se nepodílím, těmito informacemi tedy logicky nedisponuji," odpovídá Ovčáček.
Ve skutečnosti však jede propagace prezidenta jako dobře namazaný stroj, jen je "outsourcována" od spřátelených subjektů. V listopadu Zemanův tým oznámil, že kandidát nasbíral 113 038 podpisů. Náročnou akci z velké části organizovala Strana práv občanů, jejímž je Zeman čestným předsedou a kterou řídí jeho okolí.
Dobře funguje i aktuální prezidentova mediální propagace. Jeho portrét je nyní na billboardech po celé republice. Nejde však o jím objednané plakáty, ale o anonci jeho nové knihy rozhovorů z nakladatelství Olympia.
Druhá billboardová kampaň zobrazuje vyretušovaného prezidenta s heslem Zeman znovu. A opět ji neplatí on sám. Na jeho volebním účtu se sice hromadí halířové příspěvky vtipálků, ale neodtekla z něj i přes masivní propagaci prezidenta po celé republice ani koruna.
V mnohém tak současná kampaň Miloše Zemana připomíná tu předchozí, kde bylo také spoustu nesrovnalostí. A vše se opět sbíhá kolem politicky dosti neúspěšné Strany práv občanů, která má ovšem velké štěstí na sponzory, především ty nějak spjaté s Hradem.
Mediální podnikatel Voráček riskuje
Na billboardech anoncujících knihu je Zeman rovnou dvakrát. Jednou sám, podruhé na přebalu sbírky rozhovorů. Podle expertů z nakladatelské praxe se nemůže Olympii, která rozhovory vydala, masivní billboardová kampaň při očekávaných tisícových prodejích vyplatit.
Kdo je tedy vlastníkem nakladatelství, které takto nesmyslně riskuje? Od roku 2014 společnost ovládají firmy napojené na mediálního podnikatele Michala Voráčka a senátora Ivo Valentu − Our media, E-centrum a kyperská společnost WCV World Capital Ventures Cyprus Limited. Our media přitom stojí za serverem Parlamentních listů, který si Zeman v minulých letech oblíbil a jehož redaktor je také tazatelem prezidenta v propagované knize rozhovorů.
Mediální magnát Voráček se o Zemanovi odmítá bavit: "Nikdy se nevyjadřuji k politickému dění ani k subjektům těchto aktivit." Že by on sám Zemana nějak aktivně podporoval, striktně odmítá: "Nikdy v životě jsem žádný politický subjekt finančně přímo či nepřímo − myslím prostřednictvím jakýchkoli firem, jiných osob, subjektů a podobně − nepodpořil. Nemíním tak činit ani do budoucna."
Jenže Voráčkovo mediální impérium a jeho spolupracovníky lze nalézt v docela blízkém vztahu k okolí Miloše Zemana. Nejvyšší částku Straně práv občanů minulý rok poslala firma Carolas − 1,5 milionu korun. Ta se zabývá pekařstvím a cukrářstvím, jednatelem je Petr Horáček. Ten figuruje i v jiných firmách, například je jednatelem firmy Cetepet, kde je společníkem Voráčkovo E-centrum. Kdysi byl i předsedou představenstva Our Media. Voráček domněnku, že by takto skrytě sponzoroval Zemanovu kampaň, ve vyjádření pro Ekonom odmítl: "Nikdy jsem neslyšel, natož aktivně přímo či nepřímo měl co do činění s firmou Carolas, naprosto to vylučuji."
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později